SØGNE: På Tangvall ligger fire dagligvareforretninger innen en avstand på to minutters gange. I fjor omsatte de totalt for 85 millioner kroner og fikk et samlet resultat på minus 1,1 millioner.Konkurransen er knalltøff, men ingen ser ut til å ville gi seg.Av de fire store grupperingene i norsk dagligvarebransje er både Hakon, Norgesgruppen og Reitan på plass, mens Forbrukersamvirket har valgt å ligge unna valplassen.Hakon

Målt i inntekter leder Hakons to butikker suverent. ICA B. Haugen var mer enn dobbelt så stor som nestemann på listen. Det er også en butikk i Hakon-familien, nemlig Rimi.Men det koster å være kar. ICA B. Haugen klarte ikke mer enn 126.000 kroner i overskudd av en omsetning på drøye 39 millioner kroner. Butikken sliter regnskapsmessig med avskrivningene på de 7,7 millioner kronene som ble bokført som «goodwill» i forbindelse med kjøpet fra Haugen-familien. Og Rimi Søgne fikk et elendig resultat i fjor; 720.000 kroner i underskudd av en omsetning på 17 millioner kroner. Så har da også Hakon tatt affære.— Vi kjøpte selskapet i desember 1998, ny daglig leder er ansatt. Fra denne tiden vil kontrollen bli tilfredsstillende, skriver Halvor Morka i styrets beretning for 1998. Da hadde han sørget for et konsernbidrag på 1,3 millioner kroner til den nødstedte Rimi-butikken.- Tidligere var det en franchiseforretning som ble drevet av andre under Rimi-merket, forteller Bernt Haugen. Han tilhører den kjente kjøpmannsfamilien og gikk inn som daglig leder fra årsskiftet. Samtidig solgte også familien butikklokalene til Hakon.Haugen liker ikke å sammenligne 1998-tall for de fire butikkene på Tangvall når en av dem er i en så ny situasjon.- Resultatene blir bedre i år. Med det volumet vi klarer å oppnå, blir utfordringen å styre kostnadene, fastslår han.Rema og Kiwi

— Omsetningen har økt med 25 prosent fra samme tid i fjor, så vi er godt fornøyd, kommenterer Harald Albert Andersen i Rema 1000 Søgne.I fjor omsatte han for 16,6 millioner kroner og gikk i pluss med 39.000 kroner. «Å bytte penger» kalles et slikt resultat.- Regnskapet for i fjor er heller skralt. Men nå begynner det å løsne - vi er i ferd med å komme der vi skal være, sier Rune Hansen hos Kiwi Tangvall.Han har litt å ta igjen. Etter underskudd på 557.000 kroner i fjor og enda mer i forfjor, viste butikken fram en negativ egenkapital på over en million kroner da 1998 tok slutt og drev med andre ord på kreditorenes regning. Men styret - Kjell Albert og Svein Arild Vilhelmsen, som også står bak Albert Matsenter på Kongsgård - mener at alt skal bli bedre i år, og akter å holde ut.Brutto

Bruttofortjeneste er et helt sentralt begrep i dagligvarehandelen. Det uttrykker hvor mye som er igjen etter at varene er betalt, målt i prosent av omsetningen. Kort sagt er det «bruttoen» som skal betale resten av kostnadene og et eventuelt overskudd.Også her leder ICA B. Haugen an, med 22,1 prosent. Det ligger da også i ICA-konseptet at større vareutvalg og bedre service skal koste mer.De tre andre Tangvall-krigerne har derimot lavprisprofiler og endte opp rundt 17 prosent i fjor. Bare Rimi, som Hakon mellom linjene skriver at var ute av kontroll i fjor, måtte se 16-tallet.