SETESDAL: Mange steder langs Byglandsfjorden og Otra i Bykle er strandarealene langs riksvei 9 blitt forvandlet til vakker, åpen parkgrunn.. Der hvor krattskog og tunge grantrær tidligere sperret for synet av vassdrag, øyer og fjell, står nå rettvokste bjørketrær og lyser mot blå fjord og grønn undervegetasjon.Æren for forskjønningen har Statens Vegvesen. I samarbeid med kommunene Evje og Hornnes, Bygland, Valle og Bykle trår etaten til for å gjenåpne tilgrodde stier og strandsoner.Landskapsarkitekt Bjarte Sandve ved vegkontoret i Aust-Agder sier til Fædrelandsvennen at det er satt av nærmere 800.000 kroner til ryddingen. Pengene er bevilget i forbindelse med opprustingen av riksvei 9 gjennom Setesdal til stamvei.— Hvordan er det med den tunge, mørke strekningen mellom Langeid og Tveit i Bygland der dyster granskog sperrer utsikten mot vakkert kulturlandskap og elv? Blir det ryddet her snart? - Vi håper å få gjort noe med den strekningen snart også, men dette vil vi se på i forbindelse med veiomleggingen som skal gjøres der, sier Sandve. I Bykle er det småentreprenører som tar jobben med å fjerne uønsket skog.I Bygland jobber også mannskap fra Agder og Telemark Skogeigarlag med forskjønningen av landskapet.I Valle er det foreløpig ingen som har gitt inn anbud på ryddingsarbeidene langs elva.- Det ser ut til at de som driver med slikt i Valle har mye å gjøre for tida, sier landskapsarkitekt Sandve.Trærne og veden som blir ryddet tilfaller grunneierne. Vegvesenet har kjøpt rettigheter i 20 år der de kan rydde krattskogen som vokser til igjen. Smitteeffekt?

— Målet er å synliggjøre kultur og kulturlandskapet gjennom hele Setesdal, forteller Sandve.All granskog blir ryddet på strekningene som åpnes mot vassdraget. Rettvokste furutrær med store kroner blir spart. Bare 40 trær på målet gir et åpent og vakkert inntrykk. Sandve forteller at prosjektet har skapt interesse ved andre veikontorer i landet også. Ser vi på en annen sterkt trafikkert veistrekning , Kristiansand-Vennesla sentrum på østsiden av Otra, finner noen kanskje ut at Statens Vegvesens nye giv for Setesdal burde innføres her også. Kanskje tar Vennesla kommune et initiativ i så måte? Langs Otra er elvebredden svært så gjengrodd mange steder - som for eksempel ved Vigeland Brug.Det kunne blitt vakkert på østsiden av Otravassdraget om elvestrekningen sør for sentrum ble ryddet. Da ville reisende og lokalbefolkning kunne nyte synet av bygdas vakre elvelandskap også der. Bekymret

Den forbildelige satsingen i Setesdal er i tråd med store deler av befolkningens ønske om å hindre gjengroing av kulturlandskapet. En undersøkelse Norsk Monitor har gjort viser at 43 prosent av oss er bekymret for gjengroingen.Landbruksminister Lars Sponheim sier det slik: «Gror kulturlandskapet vårt igjen vil det få store følger både for landbruket og reiselivet. Kulturlandskapet er en av våre viktigste eksportartikler. Det er naturen vår, de åpne dalførene, turistene stort sett kommer for å se, og det er det åpne landskapet som gir mange av oss opplevelser og rekerasjon. Skal vi lykkes i å bevare disse verdifulle områdene, må arbeid med kulturlandskap prioriteres høyere».Det er det Statens Vegvesen i Aust-Agder bruker deler av bompengene våre på riksvei 9 akkurat nå.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no