KRISTIANSAND: — Vi frykter at det må skje en alvorlig ulykke før de hører på oss. Da er det alt for sent, sier Torbjørn Try, leder av Hellemyr vel.Bakgrunnen for konflikten er at ingeniørvesenet vil omgjøre Hellemyrbakken til forkjørsvei. I dag er det 50-sone på veien, men vikeplikt fra høyre. Velforeningen frykter at farten vil øke ytterligere hvis forkjørsvei blir innført.- Vi er bekymret for skolebarna som ferdes langs veien. De må krysse veien en rekke steder, og vi frykter at billistene ikke rekker å stoppe, sier Nils Kristian Hansen i Hellemyr vel.Hellemyrbakken er omtrent to kilometer lang fra avkjørselen på E 39 til Hellemyr skole. På denne strekningen er det åtte fotgjengeroverganger. - De aller fleste i området kjører etter fartsgrensen, men det noen som kjører totalt hensynsløst, mener Hansen.- Deler av strekningen er en fartsetappe av dimensjoner, skyter Try inn.Hansen har jobbet med å få lavere fart og flere fartsdempere i Hellemyrbakken siden han flyttet til området i 1999. Nå går utviklingen den gale veien.- Vi føler ikke vi blir tatt på alvor, sier Hansen. Svært betenkt

Velforeningsrepresentantene mener det er svært betenkelig at kommunen vil ha forkjørsrett, og stiller seg uforstående til at kommunen kan gjennomføre tiltaket uten samtidig å redusere fartsgrensen til 40.Det er spesielt den bratte delen av bakken som er problemet. Her vil ikke kommunen bygge fartsdempere for å sikre framkommeligheten vinterstid. I følge Try er det samtidig her farten er høyest. - Skolen oppfordrer barna til å gå, fordi de ikke ønsker biltrafikk på skoleområdet. Det er litt av et paradoks, mener Hansen.Avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet mener at forkjørsvei vil føre til et enklere trafikkbilde og færre ulykker.- Med forkjørsvei kan billistene rette oppmerksomheten mot fotgjengere i stedet, sier Kjelsaas.Try er skeptisk til denne tankegangen.- Kjører man inn i et område der det er vikeplikt, må man jo være ekstra oppmerksom. Det argumentet faller på sin egen urimelighet, mener Try.- Det høres veldig søkt ut, skyter Hansen inn.Try trekker fram Marviksveien som et eksempel. Der ble fartsgrensen redusert fra 50 til 40 da veien ble omgjort til forkjørsvei.- Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes her, supplerer Hansen. Veien blir sikrere

— Hvorfor blir det ikke 40 km her som for eksempel i Marviksveien?- Dette er en annen type vei, både med hensyn til trafikk og bebyggelse. Standarden på veien tilsier en fartsgrense på 50 kilometer. 40 kilometer vil framstå som kunstig lavt, og du vil ikke få noen til å kjøre i det. Slik har vi vurdert det, forteller Kjelsaas.Kjelsaas avviser at det blir trafikkfarlig med forkjørsvei og 50-sone.- Erfaringene fra Flekkerøyveien, Tinnheiveien og Møllevannsveien som alle har blitt omgjort til forkjørsvei, viser at det er der vi har størst reduksjon i ulykkestallene, sier Kjelsaas.Kjelsaas regner med at veien er omregulert innen utgangen av oktober.- Vi vil gjennomføre fartsmålinger etter at veien er omregulert. Blir farten for høy vil vi sette i verk tiltak for å redusere den, for eksempel flere fartshumper, beroliger Kjelsaas.Saken skal opp i byutvilingsstyret 18. august. Kjelsaas regner det som sikkert at den glir glatt gjennom.