A Lavbro, det aktuelle alternativ til tunnel, vil beslaglegge 33 mål, tilsvarende nesten fem kvartaler i kvadraturen. Tunnel forandrer derimot Gartnerløkka til et område for byutvikling og grønne lunger.

B Bro gir en fysisk og visuell sperre over hele Gartnerløkka/Hampa/dokkområdet. Betongsøyler og broer med p-hus under vil prege byens waterfront. Tunnel løser dette.

C Kristiansand er en ambisiøs by som satser på miljø, kunst og kultur. Med bro blir Arkivet, kirkegård og Samsen liggende tett opp til et dobbelt så stort, 8-fils veisystem. Da må veivesenet erstatte Samsen (80 mill.)og da er ikke tunnel stort dyrere lenger.

D Prisforskjellen fra lavbro til tunnel er 245 mill. kroner. Den kan lett komme ned mot 200 mill. kroner uten at kvaliteten senkes, og uten å regne inn areal— og miljøverdier. Forskjellen blir enda mindre hvis ulike forslag fra Tunnelaksjonen tas hensyn til

E Tunnel gir fortsatt bedre trafikkavvikling enn bro. Tunnel vil redusere trafikken over Gartnerløkka med drøyt halvparten i forhold til i dag.

F Gjennomgangstrafikken i tunnel (37.000 biler per døgn) betyr en stor reduksjon av støy, svevestøv og annen forurensning i bolig- og sentrale byutviklingsområder.

G Gjennomgangstrafikken vokser, verdien av sentrumsarealer øker, og vi blir mer miljøbevisste med økende velstand. Dette betyr at alle fordeler ved å velge tunnel blir større over tid, mens ulempene vokser ved å velge bro.

H Erfaring fra en rekke byer viser at tunnel- og kulvert er best. Ingen angrer i dag på at man trosset Vegkontorets innsigelse og bygget lang tunnel på Lund.

I Tunnel i Kristiansand betyr ikke mindre vei i Søgne/Songdalen, som alene er ei pakke på en mrd. kr. Heller ikke Vågsbygdvei rammes. To kroner ekstra i bommene dekker tunnel.

J Ei ny høybro eller lavbro skal gå inn i svære tunnelsystemer som aldri kan flyttes. Dette er irreversible inngrep med 100-årsperspektiv. Kommende generasjoner vil klandre oss hvis vi velger en slik veivandalisme.