KRISTIANSAND: Nå er ledelsen ved høyskolen så bekymret for det lave nivået i norskfaget at de har bestemt seg for å komme til bunns i problemet. Neste års studenter kommer til å bli fulgt nøye. — Vi ser veldig alvorlig på situasjonen. Det er viktig for oss å utdanne gode norsklærere, sier Bjørn Monstad, studieleder ved Høgskolen i Agder (HiA). Ingen forklaring

Høyskolen har så vidt begynt på arbeidet med å forbedre nivået i norskfaget. Første steg blir å finne ut hvorfor studentene gjør det så dårlig. HiA kommer til å se på hvor stor sammenheng det er mellom elevenes karakternivå fra gymnaset og karakterene de får på høyskolen. Det kan også bli aktuelt å undersøke hvor mye tid lærerstudentene bruker på studiene.- Vi trenger bedre forklaringer enn det vi har i dag. I dag kan vi bare konstatere at vi har problemer med norskfaget. Vi vet ikke hvorfor det er slik, sier Monstad.Høyskolen har ikke satt noe mål for hvor lav strykprosent de vil ha.- Når vi utdanner folk til en så viktig jobb som lærer, må vi ha en viss strykprosent. Det viser at kravene ligger på rett nivå, sier Monstad.Komiteen som jobber med å forbedre norskfaget, har bare så vidt kommet i gang med arbeidet. Etter hvert vil de komme med forslag til hvordan faget kan forandres.- Alle fagmiljøene vurderer seg selv nå. Studentene skal blant annet oppleve tettere evaluering og oppfølging, men det skal ikke være lettere å komme gjennom studiene, sier Monstad. Ikke vanskelig

Lærerstudentenes eksamen i vår var en såkalt «portprøve i norsk». Det vil si en prøve som studentene må bestå for å kunne gå opp til eksamen.- Vi må være klar over at enkelte av studentene kanskje ikke har konsentrert seg så mye om denne prøven, men lest mer på fag som matematikk der de har eksamen i vår, sier Magnhild Vollan, studieleder i norsk på lærerutdanningen.Hun synes ikke oppgavene i norsk er for vanskelige. Hun opplyser at studentene får vite hvilke temaer de får spørsmål om to dager før eksamen.Magnhild Vollan har undervist lærerstudenter siden 1990. I løpet av den perioden er kravene for å komme inn på lærerutdanningen bare blitt mindre strenge.- Studiegruppen i dag er veldig sammensatt. Mange er veldig motiverte og flinke, mens andre har begynt på noe de ikke er motivert for. Bedre i naturfag

Mens lærerstudentene stryker i norsk, går det bedre i naturfag. I eksamen i matematikkstrøk 20 prosent. Andre steder i landet har strykprosenten vært mye høyere. I Sogndal strøk 75 prosent på samme eksamen.Også i de andre naturfagene gjorde lærerstudentene det bra. I faget Natur, samfunn, miljø strøk 10 prosent. På førskolelærernes matematikkfag strøk bare tre prosent.