KRISTIANSAND: — Den viktigste grunnen til at jeg ble lærer er at jeg selv har sett hvor vanskelig det er å komme seg videre i Norge uten språk. Når jeg nå underviser i norsk som andrespråk, hjelper jeg de elevene som er i samme situasjon som jeg var, sier Dina Music-Dizdarevic, opprinnelig fra Bosnia.Etter å ha søkt på lærerjobber i to år, har hun endelig fått jobb på Kvadraturen skolesenter (Kvadraturen videregående skole). Hun underviser hovedsakelig i faget norsk 2, men kan også undervise i engelsk og samfunnsfag. Nå tar hun mastergraden i engelsk.På Kvadraturen skolesenter har 111 av 1100 elever minoritetsbakgrunn. Til sammenlikning har to av 200 lærere minoritetsbakgrunn.- Jeg er utrolig takknemlig for at ledelsen har sett at jeg er en person med kvalifikasjoner og utdanning. Ikke bare en person med utenlandsk etternavn. Lang kamp

Dina Music-Dizdarevic kom til Kristiansand da hun var 16 år gammel. Siden den gang har hun jobbet hardt for å nå målet om å få jobb som lærer. Hun gikk på skole i København for å få fullført videregående skole fra Bosnia. Så tok hun lærerutdannelse ved HiA.Men selv med utdannelse fra Norge har det vært vanskelig for henne å få seg jobb.- Det er veldig vanskelig å komme seg inn i skolesystemet uten å være hundre prosent norsk. Jeg har spurt etter jobb på alle videregående skoler og alle ungdomsskoler i hele Kristiansand. Jeg har søkt på jobber der det står at «innvandrere oppfordres til å søke», men jeg har ikke fått noe, sier hun.- To år med avslag gjør noe med humøret ditt. Du blir så vant til avslag at du ikke tror det når du til slutt får ja, sier hun.Men så fikk Music-Dizdare telefon fra Kvadraturen skolesenter som tilbød henne jobb. Nå sier hun at en av hennes viktigste oppgaver som lærer er å hjelpe unge med innvandrerbakgrunn, slik at de blir så gode i norsk at de kan klare seg på det norske arbeidsmarkedet.- Jeg tror det kan gi trygghet for dem å se at andre kan klare å gå gjennom det samme som de har gått gjennom. Hadde jeg sett noen som hadde klart seg så bra som meg da jeg gikk på videregående skole, så hadde det hjulpet meg. Få jobber

Dina Music-Dizdarevic er en av svært få i Kristiansand som har innvandrebakgrunn og som har fått jobb som lærer. På Kristiansand Katedralskole har de en vikarlærer fra Bosnia. På Tangen videregående skole er de eneste med ikke-norsk bakgrunn to lærere fra Holland og Australia. På Gimle har de en timelærer fra Kambodsja. På Vågsbygd videregående skole har de en lærer og en miljøarbeider med innvandrerbakgrunn. Og på Kvadraturen videregående skole har de altså to fra tidligere Jugoslavia.- En av grunnene til at det er så få, er at det ikke har vært ledige stillinger hos oss de siste årene. I tillegg har det vært problemer med å finne kvalifiserte lærere. De som har søkt har ikke hatt pedagogisk utdannelse, og vi er nødt til å prioritere dem som har slik utdannelse, sier Arne Rosenvold, rektor ved Kristiansand katedralskole.I Vest-Agder fylkeskommune, som lønner lærerne i videregående skole, har de til og med hatt et eget prosjekt med å få inn ansatte med innvandrerbakgrunn.- Vi har kommet veldig kort innen videregående skole. Dette er de små skritts arbeid, sier Lisbeth Reed, rådgiver for plan- og utvikling.- Vi er nødt til å tenke annerledes, men det er en vei fram, sier hun.