SØGNE: — Dette er meget vel anvendte penger. Det er den verste ulykkesstrekningen vi har i fylket, sier Arild Nærum, koordinator for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.Veiprosjektet til 38 millioner kroner har fått høyeste prioritet av Vegdirektoratet før høstens behandling av statsbudsjettet. Den 3,1 kilometer lange strekningen fra Storenes, helt på grensen til Songdalen, og Tangvall, har vært åsted for møteulykker av verste sort.Tidligere har det bare vært på tale med midtrekkverk på stedet, men nå vil veimyndighetene grave enda dypere i statskassen.- Vi ønsker vekselvis ett og to felt i hver retning, med forbikjøringsfelt i begge retninger, forklarer sjefingeniør Svein Kristofersen i Statens vegvesen.På E 39 gjennom Søgne har det i snitt vært en dødsulykke annethvert år, og den utvalgte strekningen er en klar versting på statistikken.12.000 biler frekventerer E 39 øst for Tangvall hver dag, mens bare 7000 passerer vest for krysset. Nå vil veivesenet trolig bygge om det mye brukte knutepunktet til en rundkjøring.- Det samme har vi gjort på Rosseland og Kartheia, og det ser ut til å funke greit. Det kan likevel skje ulykker, men av mindre alvorlig karakter, forklarer sjefingeniør Kristofersen.Hvis budsjettet blir som ventet, kan arbeidet starte neste høst og være ferdig i 2006. Kommunen er glad deres bønner nå blir hørt.- Midtdeleren vil redusere de mest alvorlige ulykkene, men det er også helt nødvendig å gjøre noe med Tangvall-krysset, sier ordfører Eli Løite.Onsdag behandler planutvalget i Søgne reguleringsplanen for den nye veistrekningen. Der anbefaler veivesenet å rydde plass for smal firefeltsvei, som er planen på meget lang sikt.