KRISTIANSAND: Like etter at politiet hadde opptatt forfølgelsen av 19 år gamle Jan Steinar Egren i en BMW, kjørte han seg ihjel mot ei skiltmast i Gartnerløkka. Polititjenestemennene har forklart at 19-åringen akselererte kraftig like etter at de hadde satt på blålysene ved Statoil-stasjonen vis á vis Falconbridge. Han rakk å øke avstanden til politibilen, før han etter en kilometer smalt inn i skiltmasten i bortimot 115 kilometer i timen.Førstestatsadvokat Edward Dahl mener at politiet ikke gjorde noe galt da de besluttet å stoppe bilen.— Dette dreier seg om utførelse av en lovlig tjenestehandling. Saken er dermed henlagt som følge av at det ikke foreligger et straffbart forhold, sier Dahl til Fædrelandsvennen.En feiltakelse

SEFOs undersøkelse av forholdene rundt politiets forfølgelse har avdekket at det var en feiltakelse som førte til at politipatruljen fra Kristiansand opptok forfølgelsen av Egren like før klokken 03.30 natt til 17 mai. Kort tid før biljakten startet hadde patruljebilen fått melding om at en BMW personbil hadde stukket av fra en politikontroll på Rismyr i Songdalen. Da politifolkene fikk øye på 19-åringens BMW i Farvannsbakken, antok de at det var den etterlyste bilen. Dermed opptok de forfølgelsen.Det var imidlertid en helt annen bil som hadde stukket av fra politiet.De første kilometerne inn mot byen gikk ferden i rolig tempo, sannsynligvis uten at 19-åringen oppdaget den sivile politibilen. Først da blålysene kom på, forsøkte han å stikke av gårde. Og like etter kjørte han i døden.Senere har det vist seg at 19-åringen ikke hadde førerkort. Han hadde en promille på rundt 0,4.Ingen betydning

Statsadvokat Dahl mener det ikke har betydning for vurdering av saken at det var «feil» bil politiet opptok forfølgelse av.- På bakgrunn av de signalement politifolkene i patruljebilen hadde mottatt, var det naturlig å anta at det kunne være den etterlyste bilen, sier Dahl.Thor Carsten Pedersen, leder av Sentrum politistasjon, er glad for statsadvokatens avgjørelse.- Dette er etter min mening en riktig avgjørelse, og i tråd med hva jeg hadde regnet med. Politiet må jo ha lov til å stoppe biler for kontroll, sier Pedersen. Han sier at både sjåføren av patruljebilen og hans kollega i bilen har tatt SEFO-undersøkelsen med ro.- Jeg har inntrykk av at de hele tiden har følt de bare gjorde jobben sin, sier Pedersen.