E 39 | Bystyret har i løpet av det siste året gjort flere vedtak som skal legge forholdene bedre til rette for næringslivet i regionen. Et av de viktigste vedtakene er å legge langsiktige planer for Kristiansand havn, slik at denne fortsatt kan bli et godt redskap for næringsdrivende.Det er øremerket tilstrekkelig med reservearealer i Kongsgård/Vige samtidig som containertrafikken skal flyttes til området mot Falconbridge. Her skal kaiene utvides med utfylling i sjøen. Det er gjort vedtak om å bygge fellesterminal for jernbane, båt og buss for å betjene kollektivreisende, og bystyret har vedtatt å bygge nytt teater— og konserthus på Silokaia.For å kunne realisere disse planene, er vi avhengige av bevilgninger fra staten. Vi må ha midler til å finansiere E 39 fra Gartnerløkka til Songdalen, ny Vågsbygdvei, nytt kryss i Narviksbakken, fellesterminalen og gang- og sykkelveier. Dette kaller vi en «Kristiansandspakke».Stortinget behandler i disse dager Nasjonal transportplan, som er en plan for investeringer i blant annet veier de neste ti årene. Vi må arbeide aktivt mot samferdselskomiteen for å få inn en forpliktende formulering om Kristiansandspakken i Nasjonal transportplan. En viktig forutsetning for å få det til, er at det ikke er uenighet mellom de berørte kommunene.Det var uenighet mellom Songdalen og Søgne om trasévalg. Søgne ønsket at den nye veien skulle treffe nåværende E 39 så tidlig at det ikke ble lagt føringer for videre trasévalg gjennom Søgne. Songdalen ønsket å skyve dette så langt som mulig mot Søgne.Gjennom Kristiansand skal lokaltrafikken fra Vågsbygd skilles fra E 39. Den skal følge dagens trasé i fire felter og gå i ny lavbro over jernbanen. For E 39 er det i realiteten bare tre alternativer. Ett alternativ bygger delvis ny tunnel gjennom Baneheia, fortsetter direkte i tunnel under Christianssands Bryggeri og ender ut ved Meieriet. Dette alternativet bruker relativt lite av de investeringene som allerede er gjort i Baneheia, det setter driften av bryggeriet i fare og er 400 millioner dyrere enn det billigste alternativet.Det er to alternativer med bro over jernbanen; lavbro og høybro. Lavbroalternativet innebærer at E 39 går parallelt med lokaltrafikken over jernbanen, slik at veien her blir på totalt 8 felt. Ulempen med dette alternativet er at veien blir svært brei og tar mye verdifullt havneareal. Med høybroalternativet får vi en ny bro på siden av dagens bro som går i tunnel der Vesterveitunnelen er i dag. Dette er det billigste alternativet, men også det som det har blitt stilt store estetiske spørsmål ved.Songdalen ba Kristiansand om å ta initiativ til et fellesmøte mellom politikere i de tre kommunene for å se om det var mulig å finne en løsning som alle tre kommuner kunne akseptere. Jeg fikk ansvar for å kalle inn til et slikt møte og informerte om det i et åpent møte i formannskapet i Kristiansand.På dette møtet kom det representanter for de fleste partiene i de tre kommunene. Vi klarte å finne en løsning på konflikten mellom Søgne og Songdalen og vi sa også noe om valg av trasé i Kristiansand. De midler vi eventuelt får i Kristiansandspakken er begrenset. Hvis det skal bli midler til vei i Songdalen og midler til kollektivtrafikk og andre «myke pakker», må det ikke brukes for mye penger på E 39 i Kristiansand. Vi konkluderte derfor med at det burde velges et rimelig alternativ i Kristiansand.Ingen av oss politikere som var til stede på møtet hadde fullmakter fra våre partigrupper og ingen kunne dermed heller garanterte for at de respektive partigrupper eller kommunestyrer ville slutte seg til denne anbefalingen.Jeg er enig med dem som sier at vi må ha respekt for politiske prosesser og at viktige politiske avgjørelser ikke må tas på bakrommene. Derfor har for eksempel Kristiansand Arbeiderparti hatt et åpent møteom denne saken og den har vært tema på flere gruppemøter. Å få løftet Kristiansandspakken skikkelig inn i Nasjonal transportplan er svært viktig for hele regionen. Det disse samtalene har bidratt til, er å fortelle om en mulighet for en felles opptreden for tre kommunestyrer i denne saken. Men makten til å velge er i de tre kommunestyresalene.Bjarne Ugland,varaordfører (Ap) Kristiansand