FLEKKEFJORD: — De gamle og mørke tunnelene på E 39 mellom Flekkefjord og Rogaland burde for lengst vært oppgradert med nye og bedre lysarmaturer. Jeg sier ikke at det ikke er behov for ny firefelts motorvei mellom Mandal og Oslo, slik Peter Gitmark går ut og lover, men europaveien er minst like farlig lengre vest, sier Anne Margrethe Larsen.

Larsen stiller til nettmøte på fvn.no klokka 14

Send inn dine spørsmål nå

- GLEMT VEI.

– Jeg kaller E 39 vest for Mandal for den glemte veien. Nå snakkes det bare om den nye E 18-traseen som åpner mellom Kristiansand og Grimstad og ny E 39 mellom Kristiansand og Søgne. På vegne av Venstre foreslo jeg i Stortinget at det i NTP skulle settes av penger til en konsekvensutredning og helhetlig planlegging av E 39 mellom Søgne og Rogaland grense. Forslaget fikk ikke støtte fra regjeringspartiene, sier Anne Margrethe Larsen.

Hun ønsker å bedre trafikksikkerheten på E 39 lengst vest på i landsdelen, som de siste årene har hatt en kraftigere trafikkvekst enn forutsatt. Ikke minst har det blitt mange flere trailere. Tiltak for å bedre trafikksikkerheten som bedre lys i mørke tunneler, forbikjøringsfelt, bredere vei og midtdeler der dette er mulig, er tiltak som Anne Margrethe Larsen vil prioritere.

- HELST BANE.

Nå er ikke Venstre kjent for å være det partiet som vil bruke mest penger på veibygging, men nå er det valgkamp. Partiets førstekandidat i Vest-Agder er likevel ikke sen med å understreke at de først og fremst vil bruke penger på bedre jernbane. Ved å tilrettelegge med flere og lengre krysningsspor på Sørlandsbanen vil også en større del av godstransporten langs E 39 og E 18 kunne flyttes fra vei til bane, argumenterer Anne Margrethe Larsen.