MANDAL: — Jeg tenkte; «pokker heller, dette må vi få til», forteller initiativtaker og leder av Båtservice Offshore i Mandal, Rune Fredriksen, fornøyd til fvn.no.

Onsdag ble det kjent at han, i samarbeid med Lindesnesregionen Næringshage AS ønsker å etablere Mandal som rigghavn.

Les også: Mandal kan bli rigghotellhovedstad

Tanken er at oljerigger skal komme til Mandal for ulike nødvendige oppdrag, som vedlikehold, reperasjoner, klassifisering og ferdigstillelse. Om bord på slike rigger jobber ofte et mannskap på mellom 200 og 400 personer. I løpet av en periode, som gjerne varer fra fire til tolv uker, omsetter en rigg for mellom 200 og 900 millioner kroner - penger som lokalt næringsliv får glede av.

— Det genererer utrolig mye positivt til hele regionen. Mannskapet trenger mat og overnatting, selve riggen behøver ulikt utstyr montert, og våre lokale bedrifter kan levere disse varene og tjenestene, forklarer Fredriksen ivrig.

- God plassering

Fredriksen har tidligere jobbet med tilsvarende oljeriggoppdrag andre steder i landet, og mener det nå er på tide at Mandal settes på kartet som oljerigghavn.

— Mandal er faktisk veldig sentralt plassert. Særlig i forhold til dansk sokkel har Mandal en god plassering, men også sørlig del av norsk sokkel vil kunne bruke Mandal som havn, mener Fredriksen.

Undersøker havbunnen

For øyeblikket arbeides det med undersøkelser av havbunnen like utenfor Båtservice på Gismerøya for å sjekke at denne er brukbar til formålet.

— Vi har målt dybda ved kaia, vi har undersøkt at det er bredt nok til å komme inn, og alt ser meget bra ut, forteller Fredriksen.

Frykter ikke støykaos

Fredriksen er ikke er bekymret for at det skal oppstå støyreaksjoner i Mandal, slik det skjedde i Kristiansand under riggen Maersk Resolutes besøk i fjor høst.

— Gismerøya ligger godt i ly for vær og vind, langt fra nærmeste boligområde. Dessuten tror jeg det som skjedde i Kristiansand også skyldtes dårlig informasjon på forhånd, sier Fredriksen.

Han poengterer at Gismerøya er et sted man i Mandal har satt av til industri, og håper og tror at ingen skal bli forstyrret av riggene.

— Nå må vi stå sammen i Mandal og få dette til, mener han.

Fredriksen mener første rigg kan komme til Mandal i løpet av 2010.

- Dette genererer utrolig mye positivt til hele regionen. Mannskapet trenger mat og overnatting, selve riggen behøver ulikt utstyr montert, og våre lokale bedrifter kan levere varer og tjenester, forteller Rune Fredriksen. Foto: Jarle R. Martinsen