KRISTIANSAND: Frakteskipet Mighty Servant skal nemlig frakte en over 30 meter lang rampe fra Kristiansand til USA. Rampen er bestilt av den amerikanske marinen.

VIDEO: Rampe for amerikanske tanks lastet på «Mighty Servant 3»

Men for å få rampen opp på dekket blir frakteskipet først senket over 20 meter ned i fjorden. Så blir rampen fraktet ut til skipet på en lekter.

— Der hever båten seg igjen og rampen blir festet, forklarer Øystein Bondevik i MacGregor Hydramarine.

Militærordre.

Selve lastingen skjer tirsdag formiddag, men mandag ettermiddag begynte mannskapet på Mighty Servant å gjøre seg klar for å ta imot lasten. Skipet har tidligere fraktet både store båter og oljeplattformer.

Nå er altså oppdraget å frakte rampen som den amerikanske marinen skal bruke for å frakte utstyr mellom to båter som ligger i åpent hav.

For å få til det trenger de en rampe som er mer komplisert enn den som for eksempel blir brukt på en båt som Superspeed.

— Amerikanerne trenger den for å ikke være avhengige å segle inn til en havn for å frakte over tanks og lastebiler. Med denne rampen kan de gjøre det, sier Bondevik.

Selve rampen er laget i Polen. MacGregor Hydramarine har utviklet den videre slik at den kan brukes selv om det er bølger på opptil 3 – 4 meter.

Ved hjelp av blant annet lasere og høyhastighets vinsjer, blir bølgebevegelser utlignet. Så selv om båtene beveger seg, vil altså rampen ligge i ro.

Testing.

I de kommende månedene skal den amerikanske marinen teste ut rampen. Så skal de bestemme seg for om de vil bestille flere.

— Potensialet for denne rampen er stort. Hvis amerikanerne vil investere i rampen, vil det være en stor ordre for oss, sier Øystein Bondevik.

Rampen ligger i kveld hos MacGregor Hydramarine på Andøya og blir slept ut til frakteskipet tirsdag morgen.

Når lekteren der rampen ligger er plassert over Mighty Servant, blir fraktebåten hevet. Luft blir transportert inn i båten, mens vann må ut. Når rampen er på plass går turen til USA.

AVANSERT RAMPE: Denne rampen er utviklet i blant annet Kristiansand og skal ombord på skipet. Den er laget for å kunne frakte kjøretøy mellom to skip som ligger i åpent hav. Nå skal den testes ut av den amerikanske marinen. Foto: MAC GREGOR HYDRAMARINE