KRISTIANSAND: — Vi ønsker å få frem gevinsten i drivstofforbruk og dermed også besparelsen for miljøet ved å ha firefelts motorvei, sier regionsjef i Lastebileier-forbundet Karl Strandvik, som sto bak forsøket.

Etter å ha fylt dieseltanken full i Sørlandsparken legger Roar Grødum ut på testrunden. Han kjører et topplastet vogntog på 50 tonn, for å gjøre eksperimentet så reelt som mulig.

18,5 liter per mil

— Jeg føler meg nokså sikker på at det er stor forskjell, for på gamleveien er det mye mer kupert og svingete, sier Grødum, som også er tillitsvalgt i forbundet.

I tillegg til å toppe tanken etter hver runde kan Grødum også følge med forbruket på kjørecomputeren. Allerede i første motbakke på gamleveien spretter måleren opp til 18,5 liter diesel per mil.

Tilbake på 123-stasjonen i Sørlandsparken etter den smale og svingete kjøreturen, på veien som nå heter riksvei 420, har lastebilen forbrent drøye 45 liter diesel.

GOD PLASS: - Det er en helt ny hverdag med firefelts vei. Foto: Hans Jacob Brekke

Forbausende

— Dette er så behagelig som det bare går an, smiler lastebilsjåføren på vei tilbake til Grimstad på den nye veien.Runden frem og tilbake til Grimstad på E18 tar 59 minutter. Pumpen på bensinstasjonen viser at forbruket på den andre kjøreturen var 32 liter diesel. 13 liter mindre enn på gamleveien.

Regionsjefen i Lastebileierforbundet tror det nesten ikke er sant.

— Resultatet er oppsiktsvekkende. Jeg hadde forventet store utslag, men at det skulle være stort hadde jeg ikke regnet med. Jeg er meget forbauset over det, sier Karl Strandvik.

Miljøeffekt

Regnet om til klimagassutslipp vil differansen utgjøre 35,1kg CO2. Ifølge Statens vegvesen kjører 788 tunge kjøretøyer denne strekningen i døgnet på arbeidsdager, 203 på helgedager.

Årlig vil dette utgjøre om lag 3500 tonn CO2, som ikke slippes ut på grunn av omleggingen til nye E18. Dette tilsvarer det samme utslippet som å fyre med 1,4 millioner liter parafin. Her er heller ikke lastebiler kortere enn 16 meter eller personbiler tatt med i regnskapet.

— Det er jo en betydelig reduksjon i utslippene, sier Strandvik.

Han mener denne miljøeffekten må tas med i beregningen, når man vurderer andre veistrekninger i distriktet.

— Standarden på E39 vestover er dårligere enn gamle E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Det sier seg selv at ved å bygge ny vei også der, vil vi oppnå samme gevinsten. Om ikke enda større.