GRIMSTAD: — Det er så tragisk som det kan bli. Lokalt kjempet vi som løver for å få bygget veien med midtdeler, men tiden var ikke moden. Vi var for litt tidlig ute. Alt lå klart. Tilbud på betongfendere var innhentet. Men sentralt fikk vi nei, sier prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen.

Han mener det ville kostet 12 millioner kroner å bygge midtskiller med en gang. Nå har midtrekkverket kostet 34 millioner kroner, riktignok inkludert ny asfalt. Veien har vært stengt i to måneder.

— Jeg håper pengene vi ikke fikk for ni år siden kom til god nytte et annet sted, sier Tobiassen litt ettertenksom.

Senioringeniør Svein Harald Søndenaa jobbet med trafikksikkerhet og var en av de andre ivrige forkjemperne for midtrekkverk da veien ble bygget. Etter den første dødsulykken hevdet Søndenaa at rekkverk ville reddet liv.

— Jeg husker vi fikk kjeft av vegdirektøren fordi vi kritiserte avslaget på midtrekkverk. Vi ble sett på som illojale, sier Søndenaa, som er glad for at rekkverket endelig er på plass.

LETTET: Prosjektleder Harald Tobiassen i Statens vegvesen bygde strekningen Rannekleiv - Temse for ni år siden, uten rekkverk. Tobiassen er lettet over at strekningen nå er sikret, har fått 90 km, og at han fikk fullføre prosjektet. - Men det er tragisk at to personer døde før rekkverket kom på plass, sier Tobiassen. FOTO: HELGE CORNELIUSSEN Foto: Helge Corneliussen

Bedre

Harald Tobiassen er ekstra glad. Han var prosjektleder under byggingen og fikk nå fullføre prosjektet.

— Det skal sies at vi nå har fått en mye bedre løsning enn vi ville fått for ni år siden. Dessuten kan vi nå øke fartsgrensen fra 80 km/t til 90 km/t, sier Tobiassen.

Raskt

Ombyggingsarbeidet har gått radig unna. TT Anlegg klarte jobben på to måneder og ikke tre som var planlagt. Maskinentreprenøren fra Marnardal får skryt.

— TT Anlegg rykket inn med nærmere 30 maskiner. Det behøver nødvendigvis ikke være et OPS-prosjekt for at det skal gå unna, sier Tobiassen og sier det var en stor fordel at veien var stengt under ombyggingen.

I går var Tobiassen på inspeksjon for å se til at alt var klart til åpningen. Nå håper han bilistene kjører pent. Strekningen Rannekleiv – Temse er fortsatt delvis tre felts-vei.

Historie

I fjor ble det bygget midtrekkverk øst for Rannekleiv til Arendal. Fire kilometer vest for Grimstadporten er fortsatt uten midtrekkverk, men det tror Tobiassen snart kan komme.

I så fall vil hele E 18 mellom Arendal og Kristiansand være sikret mot tragiske møteulykker. Siste ti år har det i gjennomsnitt vært en møteulykke med dødelige utgang hvert år på strekningen.

— Med midtrekkverk er møteulykker historie. På Rannekleiv – Temse økes farten til 90 km/t, men med midtdeler vil veien oppleves smalere og bilistene vil trolig holde fartsgrensen, sier Paal Sodefjed i Trygg Trafikk Aust-Agder.