MANDAL: I går ble de siste anordningene gjort slik at den kunne heises opp og være klar til avdukning under gudstjenesten søndag.

1,5 meter er modellen, og er laget av Egil Svendsen og Herbert Waarum i Grimstad. Den ekte båten var i sin tid Mandals største seilbåt med sine 38 meter. Den ble laget ved Albert Jakobsens verft i Mandal og sjøsatt i 1876. 20 år etter sank skipet — men alle overlevde.

Det er mandalsdamen Åse Karlsen Hebnes som tok initiativet til å få kirkeskipet bygget. Sammen med en komité har de jobbet iherdig mot sponsorer for å få laget skipet, og både privatpersoner og bedrifter i Mandal har bidratt. 40.000 kroner har det kostet å få den laget.

Og i går altså drev kirkeverge Håkon Sødal og kirketjener Einar Sørensen på med å montere modellen. I flere dager har en stokk hengt under taket som har vært like tung som modellen, men nå ble den er erstattet av «Emilie».

Hva er så hensikten med et kirkeskip? - Det er et symbol på at menigheten er i samme båt og som overlever alle stormer, forklarer Sødal. Her trenges ingen seil da Gud fører båten, altså livet, mot havnen og himmelen.

Vi lovet å ikke avbilde skipet i lufta - det synet er forbeholdt menigheten under gudstjenesten søndag!