KRISTIANSAND: — Det snakkes om tilpasset undervisning, men det eksisterer kun på papiret. Enhetsskolen eksisterer i beste velgående. De flinke kjeder seg i hjel, mens de svake faller utenfor, sier Stian Storbukås, gruppeleder for Frp i Kristiansand. Han mener påvirkningen som gis i barnehagen og barneskolen har vært med på å forme samfunnet vi ser i dag. Den røde tråden trekkes tilbake til 1968. Storbukås skriver i innlegget at de fleste fra 68-generasjonen kom ut fra universitetene som politiske grønnsaker.

Personer som i dag innehar viktige posisjoner i samfunnet ble i følge politikeren offer for påvirkning og massesuggesjon.

  • Dette kan være lærere, direktører og redaktører. De er med på å reprodusere sosialdemokratiet.

Innlegg

Da Klar Kristiansand ba gruppelederne for de politiske partiene i Kristiansand om å skrive sine tanker rundt påvirkning, valgte Storbukås å fokusere på marxistisk påvirkning i det norske samfunnet. Gruppelederen har selv fire år med lærerutdanning bak seg, og utdanning var derfor et logisk tema å ta for seg.

I innlegget skriver han: «Et bærende prinsipp for Karl Marx var å tidligst mulig få barna inn under statlig oppdragelse, det vil si barnehager. Jo tidligere man kunne forme et individ, jo bedre resultat. Slik er det også i kongeriket Norge, hvor barn formes i barnehager og skoler (og snart også SFO) ut i fra det som regnes som politisk korrekt fra den til enhver tid sittende regjering. Man finner sterke innslag av marxisme i de norske læreplaner».

Innflytelse

Marxisme er politiske og filosofiske teorier som blant annet var grunnlaget for kommunismen. Dens innflytelse i skolen har ifølge Storbukås blant annet gitt et skeivt syn på enkeltindividet. Gruppelederen skriver at man i Norge fortsatt er egoist hvis individets sak tales fremfor det kollektive.

— Ett eksempel er rikdom. Man ugleser på mennesker som har bygget seg opp en formue etter å ha startet med to tomme hender. Det tenkes at de må ha gjort noe halvlugubert for å komme dit.

Han trekker fram den russiske psykologen Lev Vygotsky som et godt eksempel på marxisme i lærerundervisningen. Ifølge Vygotsky var barns intellektuelle utvikling mer en funksjon av samfunnet enn individets egen utvikling.

— Læringen i den norske skolen bygger på pedagogikk. I lærerundervisningen er teoriene til Lev Vygotsky fortsatt en viktig del av undervisningen. Hans teorier var bygget rundt marxisme, sier Storbukås.