KRISTIANSAND: Om kvelden 1. juledag var han igjen ute for å berge biler som ikke klarte å komme i gang for eget batteri.
Batteri tappes
– Det blir mange små ærend med bilen nå i jula, og da tappes batteriet. Derfor bør man ta en lang tur, helst en times tid, minst én gang i uka, opplyser Terje Myrene til fvn.no.
Mange gjør ikke det, dermed har det blitt 12-15 oppdrag daglig på Falck nå i den kalde julehøytid.
Det å starte motoren tapper batteriet, i tillegg skal folk helst varmes både her og der, og da kan man bli stående bom fast i kulden. Man kinner og kinner helt til den røde batterilampen kun blinker i det fjerne.
Slik som Morten Engan gjorde, om kvelden 1. juledag. Det vil si, problemene startet allerede lille julaften.
16 minusgrader
– Vi skal reise på nyttårstur til Telemark med venner til uka, så da er det greit å ha bilen på plass, forklarer tobarnsfaren, som lettet pustet ut en sky av frostrøyk da «boosteren» til Falck-sjåføren ga batteriet litt kjærkommen drahjelp i 16 minusgrader ved Rona øst for Kristiansand.
Og Engan lovte å ta en times tur for å tine peugeoten, som familien er så avhengig av. Har han samme problem i morgen, er det bare å handle nytt batteri.
– Andre tips i kulda, Myrene?
– For å unngå å få kondens i bensinen, og dermed is i rørene, bør man tanke oftere enn normalt. Ikke la tanken bli under halvfull, råder bilbergeren, før han haster videre til et nytt oppdrag, på Hånes.