— Vi reiser til Høyres landsmøte med en felles forståelse i delegasjonene fra Aust og Vest-Agder om at veiselskapet må plasseres på Sørlandet. Rent personlig mener jeg Kristiansand, og i kommunen jobbes det allerede med dette, sier fylkesleder i Vest-Agder Høyre, Harald Furre.

Sørlandstinget og NHO har tidligere tatt til orde for at selskapets hovedbase må plasseres på Sørlandet.

Et statlig veiselskap er en viktig sak for Høyre/Frp-regjeringen. Regjeringen har varslet at den vil plassere et ukjent antall milliarder av kroner inn i et utbyggingsfond. Veiselskapet skal få ansvar for å bygge ut større veistrekninger, uavhengig av statsbudsjettet, etter faglige begrunnelser. Selskapet får også mulighet til å låne penger, slik at lengre strekninger kan bygges ut sammenhengende. Selskapet er ventet etablert i slutten av året.

Målet er en raskere og mer helhetlig utbygging av viktig infrastruktur.

Sørlandet har spesialkompetanse

Tidligere leder for Agder OPS (offentlig-privat-samarbeid), som bygde ut E 18 mellom Kristiansand og Grimstad, Finn Aasmund Hobbesland er nå leder for by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune. Fremover skal han jobbe full tid med å få veiselskapet lagt til Kristiansand.

— To av Norges tre OPS-prosjekter har foregått på Sørlandet: Kvinesheia og E 18. Samtidig har Norges største ikke-veibaserte OPS-prosjekt blitt utviklet og realisert i Kristiansand, nemlig Aquarama. Kruse Smith finansierer en doktorgrad i offentlig/privat-samarbeid. Vi mener få landsdeler og byer har bedre forutsetning for veiselskapet enn Kristiansand og Sørlandet, vi har allerede spesialkompetanse, sier Hobbesland.

Vei fortere?

Hobbesland jobber samidig med å få E 39 til å bli et av veiselskapets første utbyggingsprosjekter.

— Det nye selskapet vil trenge et godt prosjekt å jobbe med, og trafikken på E 39 øker mye mer enn forventet, sier Hobbesland.

Han legger ikke skjul på at lokaliseringen av veiselskap til Kristiansand, kan gi Sørlandet vei fortere.

— Selskapet skal jobbe faglig og objektivt, men det vil alltid være positivt med kortest mulig vei til de som skal avgjøre og som man skal kommunisere med, sier han.

Foreløpig vet ingen hvor mange ansatte veiselskapet får, eller hvor stort det blir. Regjeringen har heller ikke avklart hvor tett eller fri tilknytningen til veivesenet blir.

Harald Furre er opptatt av kompetanseutvikling.

— Vi snakker om et selskap som får en tydelig profil, og som trenger et betydelig antall ansatte med meget høy kompetanse. Jeg mener Kristiansand er den riktige plasseringen. Vi har allerede svært verdifull kompetanse innenfor veiutbygging og finansiering lokalt, og vi ønsker å utvikle oss videre, sier Harald Furre.

Furre vil ikke spekulere i om Sørlandet får mer vei, hvis veiselskapet kommer til landsdelen.

— Det tviler jeg på. Dette selskapet vil bli underlagt sterk statlig styring, sier Furre.