— Det er foreløpig ikke aktuelt å øke bompengetakstene, sier Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap AS.

Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompenge-selskap AS. Foto: Arkiv

I den nye belønningsavtalen er det krav om nullvekst i den totale biltrafikken i Kristiansand. Politikerne er pålagt å finne tiltak for å dempe trafikkveksten.

Bompengetiltak

Areal og transportutvalget skal utrede alternative virkemidler. Ett tiltak kan være å heve bompengetakstene i Kristiansand. Men takstene kan kun heves under visse vilkår.

— Bompengetakstene kan blant annet heves i takt med prisstigningen. De siste tallene det er mulig å forholde seg til, er økningen av konsumprisindeksen fra desember 2012 til desember 2013. Denne prisstigningen er imidlertid bare på to prosent, forteller Haddeland.

- Får neppe godkjenning

Prisene gjennom bommen i Kristiansand er 14 kroner. I rushtida er prisen 21 kroner for en passering.

— Hvis vi skal forholde oss til den nevnte prisstigningen, vil de nye takstene bli henholdsvis 14 kroner og 28 øre og 21 kroner og 42 øre, sier Haddeland, som opplyser om at en søknad om en slik prisjustering neppe blir godkjent av Statens vegvesen.

— Når takstene først økes, bør de minst øke med ei krone. Derfor bør vi vente med å øke takstene til det blir en tilstrekkelig stor prisstigning, påpeker han.

Bompengetakstene kan også heves hvis trafikknedgangen blir så stor at inntektene svikter.

Ikke økning i 2014

Haddeland sier at bompengetakstene sannsynligvis ikke blir oppjustert i 2014. - Så da må politikerne i denne omgang se bort fra bompengeøkning som et tiltak for å dempe trafikken?

— Foreløpig, ja, sier Haddeland.

— Det er jo heller ikke sikkert at en økning av takstene vil dempe trafikkveksten, påpeker han.