Etter at kjørelærere i Kristiansand fortalte om misvisende skilting i helga har flere lesere engasjert seg i saken. Bussjåfør Guy Andre Marcel Le Gall dokumenterte for eksempel disse to skiltene på Kjærrane.

– Jeg tenkte: Hva er riktig her? Skal man gi gass og bremse, spør han retorisk.

Poenget viktigere enn utseende

Avdelingsingeniør i Kristiansand kommune, Zoran Solomonovic, medgir at det ser pussig ut.

– Forklaringen er veldig enkel. En sone har sine begrensninger. Når du kjører inn i en sone kan man huske det en stund, men etter 800 meter er det ikke lenger noen vits.Fordi soner ikke kan gjentas eller avsluttes med vanlige fartsgrenseskilt, ble løsningen å oppheve sonen og så sette opp nytt enkeltskilt.

– Det spiller ingen rolle hvor kort avstand det er til neste enkeltskilt. Det ser kanskje litt pussig ut, men poenget med skiltet er det viktigste. På denne måten skjønner folk at de skal kjøre i 30 hele veien, forteller han.

Ville unngå overskilting

Sonen starter ved Møllevannsveien i Suldalsveien og fortsetter til Gamle Mandalsvei.

– Hvorfor er det ikke vanlig fartsgrense 30 km/t hele veien?– For det første ønsker vi å unngå overskilting. Det er både irriterende og kostbart. Praktisk sett kunne man hatt enkeltskilt, men da måtte man ha brukt ti skilt i stedet for disse to. Vi setter bare opp enkeltskilt i boligområdet hvis vi absolutt må. I tillegg er andre faglige hensyn å ta, forteller Solomonovic.

Sonen starter i et tettbebygd strøk og ble fattet av formannskapet i 1982. Vedtaket om fartsgrense 30 kom i 2001. Man må altså oppheve sonen for at skiltplanen skal gi mening, mener avdelingsingeniøren.

– Ser unaturlig ut

Selv om det i teorien innebærer en mulighet for å gasse opp til generell fartsgrense 50 mellom de to skiltene anser han det som ytterst usannsynlig at dette faktisk skjer. Han sier han aldri har mottatt klager på skiltene.

– Vi må følge loven. Selv om det av og til ser unaturlig ut, understreker han.