SØGNE: — Dette blir den desidert flotteste stien i hele Søgne. Naturen her ute er eksotisk og spesiell, med trange daler, dype juv og flotte utsiktspunkt på toppen, sier Arnfinn Håverstad i ingeniørvesenet i Søgne.
Overraskelser
Arbeidet er i full gang med å lage traseen på den 1,6 kilometer lange stien, som går fra Verftet i Ny-Hellesund, nord på øya, og over til det kjente Olavsundet, øst på øya. - Underveis møter de på flere kulturminner. I dalen her er rester etter dyrket mark og flere frukttrær som tidligere generasjoner plantet ut, og på en av toppene ser vi spor etter den gamle loshytta, forteller Håverstad.
— Og etter hvert vil de også støte på en og annen kunstnerisk overraskelse, skyter kunstner Per Fronth inn.
Lobbyvirksomhet
Han har engasjert seg i å få landet en godkjenning av den unike stien, som vil tilgjengeliggjøre området for folk flest. - Jeg har bidratt på min måte, sier Fronth, og beskriver arbeidet som resulterte i tommelen opp fra verneområdestyret som "en bratt læringskurve i lobbyvirksomhet".
— Nå kan man i prinsippet ta bussen til Høllen, fergen til Ny-Hellesund og Verftet og vandre fra Verftet til Olavsundet og tilbake. For båtfolket er dette også en flott nyhet – de kan legge seg i Olavsundet og ta turen over til den andre siden for en matbit, framholder Fronth, som betegner seg selv som en innholdsleverandør til Verftet.Per Fronth ser for seg å gi stivandrerne kunstopplevelser underveis, av egen skaperkraft eller med hjelp fra sitt nettverk av andre kunstnere. - Konkret hva det blir, kan jeg ikke si nå, men jeg tenker meg noe temporært, som gir en ekstra opplevelse til stien, sier han.
To broer
Avgjørende for at stien lar seg realisere, er at verneområdsstyret (for Flekkefjord, Oksøy og Ryvingen) har sagt ja til bygging av to broer i tilknyting til traseen. Myndighetene er normalt svært restriktive med å tillate inngrep i vernede områder som Ny-Hellesund, hvor kulturmiljøet ble midlertidig fredet av fylkeskonservatoren i 2009. — Dette er vern gjennom bruk. Broene får et enkelt uttrykk. Man må velge sine slag, konstaterer Fronth, som opprinnelig hadde tenkt seg en noe mer spektakulær utforming av broene.
Nå blir det i stedet to enkle broer, som setter så små fotavtrykk i terrenget som mulig. Broene bygges i smijern og treverk, lik broen som går fra ut til fyret på Tøodden, nordvest på Kapelløya.
En million
Ennå gjenstår den kommunale godkjenningen av prosjektet, men det vil ifølge Helge Andresen (H), varaordfører i Søgne og medlem av verneområdsstyret, være en kurant sak.
— Jeg tror denne kyst- og kulturstien blir veldig attraktiv, det er mange som vil gå fra Olavssundet til Verftet og tilbake, turen byr på fantastisk natur og utsikt, sier Andresen.
Prislappen på stien er rundt én million kroner, fordelt på 500.000 i spillemidler, 300.000 fra den lokale banken og egeninnsats fra kommunen for 200.000. ## Over all forventning
— Det var flere som fikk nei enn ja, sier Trond Moi om folk som ønsket seg bord på restauranten på Verftet i fjor sommer.
Besøket på spisestedet i Ny-Hellesund var langt bedre enn budsjettert.
— På de travleste dagene var vi 20 personer på jobb, og det til tross for tidenes dårligste sommer, sier restauratør og kokk Trond Moi.- Noe særlig overskudd blir det ikke, på grunn av oppstartskostnadene, men vi har i alle fall ikke tapt penger, konstaterer han.
Også daglig leder for konferanse- og utleiedelen, Hanne Bentsen, er fornøyd.
— Vi hadde blant annet en jentegjeng som tilbrakte hele helga her. Alternativet var å dra til Barcelona, men de valgte heller Ny-Hellesund.