Se bildeserie (øverst) og video!
KRISTIANSAND: — Vi er spente på om dette kommer til å gå, sier Jarl Harsvik.
Han er prosjektleder ved OPS Mekanisk i Kristiansand. Firmaet har ansvar for alt stålarbeid i det nye flytårnet på Kristiansand lufthavn Kjevik. Det inkluderer også den nye tårnkabinen, som veier rundt 13 tonn.Onsdag formiddag skulle den plasseres på toppen av det nye flytårnet.
— På grunn av lengden på kranbommen og vinkelen, er det usikkert om mobilkrana er sterk nok til å klare løftet, sier Harsvik.
Hvis ikke krana ville klare løftet, var det fare for at løfteoperasjonen onsdag ville bli avlyst, i påvente av å finne ei ny og sterkere kran.
Klart for løft
Etter forsinkelser med testing og vurdering av kranbommens lengde og vinkel, ble det klart at mobilkrana var sterk nok til oppgaven.
— Nå er flytårnet tømt for arbeidere, forteller Ole Kristian Hornstuen, bas og sikkerhetsansvarlig ved Skanska.
Et større område blir sperret av med sperrebånd. Så er alt klart. Tårnkabinen løftes på plass, og det nye flytårnet tar form.— Dette gikk jo bra. Det så ut som operasjonen gikk uten problemer, sier Jan Børge Thorsen, driftssjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik. Han påpeker at det gjenstår mye arbeid. Den nye kabinen skal blant annet fylles med avansert, teknisk utstyr.
80 millioner
Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik, forteller at det nye flytårnet, som er rundt 36 meter høyt, vil koste cirka 80 millioner kroner.
— Det nye flytårnet gjør at det blir utsikt over hele flyplassområdet, noe som gjør at vi oppfyller forskriftskravene til tårntjeneste. Nå brukes det kameraer for å få full oversikt over området, sier han.
Det gamle flytårnet er utdatert, både teknisk og arbeidsmiljømessig. Den nye tårnet vil, med nye kontorer og verksteder, bli arbeidsplass for over 20 mennesker.
Ved nyttår vil det nye flytårnet stå ferdig. I en innkjøringsperiode vil både det gamle og det nye flytårnet være i drift.
Ny terminal
I løpet av 2013 vil det bygges ny terminal på Kjevik, til mellom 80 og 100 millioner kroner. Hvordan terminalen skal se ut, er foreløpig ikke klart.