TUNGT: Den nye tårnkabinen veier rundt 13 tonn. Foto: Tormod Flem Vegge
USIKKERT: Tårnkabinen står på bakken. Det diskuteres om mobilkrana er sterk nok til å løfte kabinen opp på toppen av det nye flytårnet på Kristiansand lufthavn Kjevik. Foto: Tormod Flem Vegge
NYTT OG GAMMELT: Det nye flytårnet på Kristiansand lufthavn Kjevik blir nesten dobbelt så høyt som det gamle, når den nye tårnkabinen kommer på plass. Foto: Tormod Flem Vegge
KLART TIL LØFT: Det er klart at mobilkrana vil klare å løfte på plass tårnkabinen. Ole Kristian Hornstuen (til venstre) har sørget for at alt mannskap som befinner seg i og rundt det nye flytårnet er i sikker avstand fra anleggsområdet, mens den nye tårnkabinen løftes på plass. Til høyre står Jarl Harsvik, prosjektleder ved OPS Mekanisk, bedriften som er ansvarlig for stålarbeidet i det nye flytårnet, samt den nye tårnkabinen. Foto: Tormod Flem Vegge
SPENNENDE: Anleggsarbeidere og andre har samlet seg for å bivåne at den nye tårnkabinen løftes på plass. Foto: Tormod Flem Vegge
KROKEN: Kroken er på vei... Foto: Tormod Flem Vegge
FESTES: Den festes... Foto: Tormod Flem Vegge
LØFTER: Løftet er i gang, og den 13 tonn tunge tårnkabinen er på vei dit den hører hjemme - på toppen av det nye flytårnet. Foto: Tormod Flem Vegge
flytårn9.jpg Foto: Tormod Flem Vegge
flytårn10.jpg Foto: Tormod Flem Vegge
NESTEN: Tårnkabinen er nesten på plass. Foto: Tormod Flem Vegge
SVEISES PÅ PLASS: Tårnkabinen skal etter hvert sveises på plass. Foto: Tormod Flem Vegge
FERDIG: Operasjonen er nesten ferdig utført. Foto: Tormod Flem Vegge
flytårn17.jpg Foto: Tormod Flem Vegge
NYTT TÅRN: Det nye flytårnet poserer sammen med et fly. Nå har tårnet endelig fått tårnkabin. Foto: Tormod Flem Vegge

Se bildeserie (øverst) og video!

KRISTIANSAND: — Vi er spente på om dette kommer til å gå, sier Jarl Harsvik.

Han er prosjektleder ved OPS Mekanisk i Kristiansand. Firmaet har ansvar for alt stålarbeid i det nye flytårnet på Kristiansand lufthavn Kjevik. Det inkluderer også den nye tårnkabinen, som veier rundt 13 tonn.Onsdag formiddag skulle den plasseres på toppen av det nye flytårnet.

— På grunn av lengden på kranbommen og vinkelen, er det usikkert om mobilkrana er sterk nok til å klare løftet, sier Harsvik.

Hvis ikke krana ville klare løftet, var det fare for at løfteoperasjonen onsdag ville bli avlyst, i påvente av å finne ei ny og sterkere kran.

Klart for løft

Etter forsinkelser med testing og vurdering av kranbommens lengde og vinkel, ble det klart at mobilkrana var sterk nok til oppgaven.

— Nå er flytårnet tømt for arbeidere, forteller Ole Kristian Hornstuen, bas og sikkerhetsansvarlig ved Skanska.

Et større område blir sperret av med sperrebånd. Så er alt klart. Tårnkabinen løftes på plass, og det nye flytårnet tar form.— Dette gikk jo bra. Det så ut som operasjonen gikk uten problemer, sier Jan Børge Thorsen, driftssjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik. Han påpeker at det gjenstår mye arbeid. Den nye kabinen skal blant annet fylles med avansert, teknisk utstyr.

80 millioner

Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik, forteller at det nye flytårnet, som er rundt 36 meter høyt, vil koste cirka 80 millioner kroner.

— Det nye flytårnet gjør at det blir utsikt over hele flyplassområdet, noe som gjør at vi oppfyller forskriftskravene til tårntjeneste. Nå brukes det kameraer for å få full oversikt over området, sier han.

Det gamle flytårnet er utdatert, både teknisk og arbeidsmiljømessig. Den nye tårnet vil, med nye kontorer og verksteder, bli arbeidsplass for over 20 mennesker.

Ved nyttår vil det nye flytårnet stå ferdig. I en innkjøringsperiode vil både det gamle og det nye flytårnet være i drift.

Ny terminal

I løpet av 2013 vil det bygges ny terminal på Kjevik, til mellom 80 og 100 millioner kroner. Hvordan terminalen skal se ut, er foreløpig ikke klart.