ULYKKE: En kvinne ble skadet da hun veltet i forsøket på å unngå en bil som kom ut fra på gang- og sykkelveien i Bukksteindalen. Statens vegvesen påpeker at hekken ut mot veien er altfor høy og må fjernes. Foto: Jan Oddvar Eide
Omstridt hekk.jpg Foto: Jan Oddvar Eide

SONGDALEN: – Huseier skal sørge for fri sikt. Det er lovpålagt når man har eiendom som vender ut mot vei eller gang— og sykkelvei.

BER OM TILTAK: Prosjektleder Signe Gunn Myre i Statens vegvesen. Foto: Privat

Hekken har kun lov til å være 50 centimeter høy slik som den er plassert, sier Signe Gunn Myre, prosjektleder for Del veien-kampanjen i Statens vegvesen.

Fædrelandsvennen meldte først at det var lovlig å sykle i 70 km/t på den aktuelle strekningen, fordi samme fartsgrense gjelder på gang— og sykkelveier som på hovedveien. Onsdag ettermiddag poengterer Myre at det ikke er lovlig.

— Det er ulovlig å holde høyere fart enn hva forholdene tilsier. Den regelen overstyrer fartsgrensene. I dette tilfellet er det ingen tvil om at man ikke kan sykle i 70 km/t, sier hun.

Klipper ikke hekken

— Ikke snakk om, sier Bjørn Tore Dolmseth og Ann-Karin Skeime som bor bak hekken i Bukksteindalen, langs gang- og sykkelstien som også brukes som bilvei til åtte eiendommer.

— Hekken demper støyen og står en meter fra gang- og sykkelstien. Den står ikke i veien. Vi ser syklistene når vi snegler oss ut med bilen herfra. Det er farten deres som er problemet. Det er helt høl i hue og strider mot sunn fornuft at de skal kunne kjøre i 70 km/t forbi her. Da hjelper det ikke at vi fjerner hekken, sier Skeime som er redd for skader på barnebarn og dyr som leker her.

— Det er ikke bare ved vår innkjørsel det er problemer. Det samme gjelder andre innkjørsler her og ved svingen på toppen av bakken, sier Dolmseth.

Han forteller om en syklist som tok svingen så raskt at eneste mulighet for å unngå kollisjon, var at syklisten kjørte av veien og inn i snøfonna.

Kvinne til sykehus

En kvinne ble mandag kjørt til akuttmottaket ved Sørlandet sykehus i ambulanse etter at hun slo kollbøtte i et forsøk for å bremse opp for en bil som kom ut fra huset til Dolmseth og Skeime i Bukksteindalen.

De forteller om flere nestenulykker i forbindelse med utkjøring fra eiendommen sin, og spurte tirsdag hvor fort syklistene egentlig hadde lov å kjøre forbi.Veivesenet reagerer først og fremst på den cirka to meter høye hekk som går langs gang— og sykkelveien.

– Gang- og sykkelveier hvor det også kjører biler er utsatte strekninger. Det er denne strekningen ved Mjåvann et bevis på, sier Myre.

Må bli sett

Hun sier at det er bilister som kommer ut fra egne avkjørsler som har vikeplikten i dette tilfellet.

Omstridt hekk.jpg Foto: Jan Oddvar Eide

– Det er det ingen tvil om. Derfor er det veldig viktig å ha god sikt slik at man ser om det er klart eller ikke, sier prosjektlederen.Hun poengterer at for syklister er det helt avgjørende å bli sett av bilister. Ellers kan det gå fryktelig galt.

– De fleste ulykker på sykkel skjer fordi bilister ikke ser syklisten. Nesten alle dødsulykker skjer fordi bilisten ikke har sett syklisten. Det kan være på grunn av dårlig sikt, blindsoneproblematikk eller at syklisten ikke bruker refleks når det er mørkt, forteller Myre.

"Kanonkuler"

Dolmseth og Skeime forteller at syklistene kommer forbi som "kanonkuler". Hastigheter opp mot 70 km/t er ikke uvanlig.

Veivesenet påpeker at på gang— og sykkelveien gjelder samme fartsgrense for syklister som det er for bilene på hovedveien - altså 70 km/t.

– Vi oppfordrer alltid syklister som holder hastigheter over 25–30 km/t til å sykle på hovedveien. Gang— og sykkelveier er dimensjonert for gående, ikke for syklister i høy hastighet, sier Myre.Hun understreker at hun ikke oppfordrer syklistene til å ta i bruk E 39 i dette tilfellet, men heller senke farten betraktelig forbi bolighusene langs strekningen.

– En type kombinert gang- og sykkelvei er en dårlig løsning for både bilister og syklister. Derfor må begge være svært forsiktige og vise hensyn til hverandre, sier hun.

Må gjøre noe

— Hvis syklistene kan kjøre i 70 km/t her, så kan vel vi også kjøre så fort med bil? spør Dolmseth og rister oppgitt på hodet.

HEKKEN BLIR STÅENDE: Bjørn Tore Dolmseth og Ann-Karin Skeime kommer ikke til å fjerne hekken som skiller eiendommen deres fra gang- og sykkelstien. Sikten er god nok, mener de. Farten til syklistene er problemet.

— Vi kjører i 20 km/t her, og opplever at syklister som kommer bak oss dunker i bilen fordi vi kjører for seint. Veivesenet må gjøre noe. Det er for mange syklister som ikke tar hensyn, sier Dolmseth.

– For dårlig løsning

Signe Gunn Myre innrømmer at veivesenet har en jobb å gjøre med å legge til rette for syklister i Kristiansand-regionen.

– Vi erkjenner at vi flere steder har for dårlige løsninger for syklister. Dette eksemplet viser det. Når vi nå etter hvert bygger ut sykkelekspressvegen, som skal gå fra Sørlandsparken til Flekkerøy, vil vi være mye mer bevisst på siktforhold og hastighet. Da håper vi at slike situasjoner kan unngås, sier hun.