KRISTIANSAND: Den nye bompengeringen kommer først i 2017 og skal finansiere en rekke samferdselstiltak i regionen.

— Jeg er overbevist om at det blir innkreving på steder der det ikke var før. Dagens bomstasjoner er bygd i en tid der du måtte ha plass til egne innkrevingsboder, mens du i dag kan sette opp innkrevingspunkter praktisk talt over alt, sier Vidar Ose, samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune og sentral i arbeidet med det som blir kalt Samferdselspakke 2. Han legger til at det er politikerne som skal bestemme plasseringen og at det blir Stortinget som får siste ord.

40 punkter

NY PLAN: Dagens bomstasjoner ble oppført i en tid da man trengte god plass til innkrevingsboder. Når de nye kommer, vil plasseringen trolig bli en helt annen enn i dag, men samferdselssjef Vidar Ose tviler på at det blir så mange som 40 innkrevingspunkter. Foto: Lars Hoen

Statens vegvesen har gjennom en egen utredning (KVU) fra 2011 skissert både hvilke samferdselsprosjekter som skal bygges og lagt fram forskjellige forslag for hvordan de skal kreves inn.I den modellen som skiller seg mest fra dagens, får Kristiansand rundt 40 nye innkrevingspunkter, inkludert Sørlandsparken. Her vil det bare koste noen kroner å passere.

— Fordelen ved et spredt mønster er at du fanger opp mange reisende i tillegg til at tiltakene også virker restriktive på trafikken, sier Gunnar Ridderström, prosjektleder for utredningen for Kristiansand.

På den andre siden er det fremdeles dyrt å drifte så mange bomstasjoner, i tillegg til at det er politisk kontroversielt.

Innspill

I Kristiansand kommune jobber Jan Erik Linjord med den nye samferdselspakken. Han minner om at når det er mange reisende som ikke passerer bomstasjonene, kan prisene bli høye i de eksisterende stasjonen.

Han tviler likevel på at løsningen blir å spre bomstasjoner over hele byen, slik det blir foreslått fra Statens vegvesen.

Vidar Ose tror heller ikke det er realistisk å gå så langt.

— Vi kommer selvsagt til å ta med innspillet, men det er dyrt å drifte, og det blir en form for veiprising og det er jeg ikke så sikker på om det er politisk flertall for.

Lang vei

Neste steg i arbeidet med ny samferdselspakke, blir at Statens vegvesen får en bestilling fra Vest-Agder fylkeskommune og kommunene i Kristiansandsregionen. Så får de tilbake en plan som skal behandles av lokalpolitikerne før den går til Stortinget.

Vidar Ose vil ikke spå noe om det nå blir bomstasjoner på Lundsbroa eller rundt Sørlandsparken. Men han sier det kan bli aktuelt å se på en modell der man oppretter soner man kan bevege seg innenfor uten å betale bompenger.

— Bydeler som Lund, Kvadraturen og Grim kan være slike soner. Det vil si at du kan kjøre til en butikk innen bydelen uten å betale, mens du må betale hvis du drar utenfor, sier Vidar Ose og legger til at Stortinget også kan bestemme seg for å fjerne hele bompengeordningen og at staten betaler alt.

— Men vi jobber utfra at det fortsatt skal være en lokal medfinansiering.

Mange spørsmål

Plassering av stasjoner og satser er bare et av flere spørsmål som skal avklares. Politikerne må også ta stilling til fordelingen mellom rene veiprosjekter, infrastruktur for kollektivtrafikk og tiltak for gående og syklende.

Et annet spørsmål blir om bompenger ikke bare skal gå til å bygge kollektivfelt, men også gå til å drifte bussene.

For tidlig å kommentere

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) leder arbeidet med den nye samferdselspakken som nå har fått navnet "bymiljøpakke".

Han sier det er for tidlig å gi noen vurderinger om hvordan et nytt bompengeregime vil bli.

— Jeg har selvfølgelig gjort meg tanker om det, men det er ikke naturlig å komme med noen programerklæring nå, sier han.

Han legger til at nå er i en fase der det er en rekke forskjellige spørsmål de skal se nærmere på og analysere.