KRISTIANSAND: Med mindre Stortinget øker dagens bevilgninger til vei med 20 eller 45 prosent, er det kun to prosjekter som vil bli bygget på Sørlandet fram til 2023: Ny Varoddbru og ny vei til Kjevik.

Det kommer fram i forslaget til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2014-2023, som nå skal vurderes av Stortinget og regjeringen fram til neste år.

Krise

arne-thomassen.jpg

Arne Thomassen er krystallklar:— Hvis veibevilgnignene blir liggende på dagens nivå, er det krise. Da skjer det ingenting. Skal vi få resulteter må bevilgningene økes med 45 prosent. Og jeg er optimist. Jeg tror regjeringen vil gjøre det. Ellers hadde de ikke bedt om at Nasjonal Transportplan skulle ta høyde for en slik økning, sier Thomassen.

Han er samtidig glad for at 2013 er valgår.

— Nå handler det kun om dette. Budskapet fra landsdelen er tindrende klart. Vi vil ha en maksimal økning av bevilgningene til vei, sa Arne Thomassen.

— Og da er det gunstig at vi står foran et valgår. Nå må regjeringen vise at den vil satse, sa Thomassen, som fikk massiv støtte fra sine politiske kolleger som var til stede da transportplanens lokale konsekvenser ble presentert på Quality Hotel ved Dyreparken tirsdag klokken 13. ## Vanvittig skuffelse

Også Fremskrittspartiets Tor Utsogn reagerer med skuffelse:

— StatensVegvesen vil ikke foreslå ny E 39 mellom Søgne –Ålgård, men fortsetter i stedet den samme klattviseutbyggingen vi har fra før – men denne gangen med bompengeinnkreving. De nyeklattene med midtrekkverk og tre-feltsvei på noen få kilometer skal stå ferdigi 2023 vest i Vest-Agder. Det eret slag i trynetfor alle sombruker veien, sier Utsogn.

20 prosent

Uten mer penger er det altså kun veien til Kjevik og Varoddbrua som blir bygget fram til 2023. Øker Stortinget den økonomiske rammen til veibygging med 20 prosent, blir det også plass til ny fire-felts vei fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset (lyskrysset på E 39 ved Hellemyr).

I tillegg vil det da være penger til å bygge ut strekningen fra Livold-Fardal (Vigeland til Fardal) med midtdeler.

45 prosent

Hvis Stortinget øker bevilgningene med 45 prosent, blir det i tillegg plass til følgende prosjekter:

  • E 18 Bygging av ny vei mellom Arendal og Tvedestrand.

  • E 39 Fire felt mellom Lindelia-Dølebru-Livold (Søgne og Vigeland).

  • E 39 Utbygging Udland-Oftedal (fem kilometer ved Lenefjorden).

I tillegg legges det inn 500 statlige millioner til å bygge ut delstrekninger på riksvei 9 i Setesdal. Strekningen Krokå-Langeid er fullfinansiert i perioden 2014-2017.