KRISTIANSAND: — Uten midtdeler på Vesterveibroa, frykter jeg flere trafikkulykker, sier Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder.

— Men jeg håper selvsagt at jeg tar feil, fortsetter han.

Fra to til tre

Til høsten legger Statens vegvesen om fra to til tre felt på Vesterveibroa i Kristiansand. Hensikten skal være å få bedre flyt i trafikken og unngå trafikkork når den nye Vågsbygdveien åpner for trafikk. Det er ikke planlagt midtdelere på strekningen.— Når bilistene kommer fra Baneheitunnelen mot Vågsbygd vil de ha to kjørefelt mot seg. Selv om det midterste kjørefeltet er for motgående trafikk, kan det være fristende for noen å foreta en forbikjøring i dette feltet. Derfor er det viktig at kjørebanene skilles med midtdelere, forklarer Rath.

- Bør revurdere

— I tillegg vil man unngå misforståelser ved å etablere midtdelere. Det vil føre til at bilistene ikke blir så usikre, påpeker distriktslederen, som mener veivesenet bør vurdere om omleggingen fra to til tre felt i det hele tatt bør gjennomføres hvis midtdelere ikke blir en realitet.

Avdelingsdirektør og leder for veiavdelingen i Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier det ikke er plass midtdelere på Vesterveibroa.

— Det blir ikke midtdelere mellom kjørebanene. Det er det ikke plass til, sier han.

- God nok sikkerhet

— Blir det forsvarlig sikkerhet med tre kjørefelt?

— Vi har gått gjennom dette, og funnet ut at strekningen har god nok sikkerhet. Vi regner med at god merking og god skilting vil informere godt nok om det nye kjøremønsteret. Dette blir ryddig. Samtidig handler dette om en enkel strekning, uten av- og påkjøring.

— Hvorfor har dere ikke etablert tre kjørefelt tidligere?

— Det har ikke vært alvorlige fremkommelighetsproblemer de siste årene. Vi gjennomfører omleggingen for å ta unna trafikk fra den nye Vågsbygdveien som åpner i 2013. I tillegg er det bare de siste årene at flere bilister har kjørt i feil retning kjøreretning ved Baneheitunnelen, sier Mjaaland.