KRISTIANSAND/SØGNE: — Vi reagerer på at verken styringsgruppen, kommunene eller fylkeskommunen er blitt informert om disse nye signalene i skriftlig form. Det er vanskelig å forholde seg til avisoppslag i en så viktig sak som dette, skriver de lokale Høyre-toppene Grundekjøn og Damman i et brev til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

Grundekjøn er svært kritisk til at Arnstad kommer med utspill om å gi flere hundre millioner kroner uten å følge det opp med informasjon til lokale myndigheter. Ordføreren mener i tillegg at det er uklart hva Arnstad egentlig mener om ny motorvei fra Breimyrkrysset i Kristiansand til Volleberg i Søgne.

— Det er uheldig fremgangsmåte. Vi er flere politikere og ansatte i kommunen som har satt oss ned for å tolke hva som egentlig ble sagt. Vi er ikke sikre på om det kommer penger eller ikke, sier Grundekjøn til Fædrelandsvennen.

Lovet penger

Dermed er en ny runde i gang i den betente saken om ny motorvei mellom Kristiansand og Søgne, en strekning på 7 - 8 kilometer som for det meste skal gå i Songdalen kommune.

Da Arnstad besøkte Kristiansand og Songdalen 13. august sa hun til Fædrelandsvennen at staten ville komme med resten av pengene dersom styringsgruppen for Bypakken for Kristiansandsregionen omprioriterer 600 -700 millioner kroner. Dette beløpet ligger inne i Nasjonal Transportplan for å utbedre strekningen med et kompromissforslag som ingen egentlig har vært positive til.

— Kommer staten med resten av pengene dersom omprioriteringene gjøres? lød spørsmålet.

— Ja, da stiller vi med resten, lovet Arnstad.

Strekningen er estimert til å koste 1,5 milliarder kroner. Dermed manglet det rundt 800 millioner kroner før Arnstads lovnad.

Sendt brev

Arvid Grundekjøn leder bypakkeutvalget for Kristiansandsregionen. Fylkesordfører Damman er leder for areal- og transportplanutvalget for Kristiansandregionen.

Ingen av dem har fått noen detaljer verken før eller etter utspillet. Derfor sendte de mandag brev til Arnstad med flere spørsmål:

— Er det riktig at styringsgruppen kan prioritere de avsatte midlene til å gå i gang med full utbygging av ny firefeltsvei mellom Breimyrkrysset og Volleberg med tunellalternativet, og at staten finansierer det resterende beløpet?

— Innebærer statlig finansiering friske midler, eller legges det opp til en form for bompengefinansiering?

— Er tanken til ministeren å ta midler bort fra å løse de trafikale utfordringene på Gartnerløkka, eller endre planene om ny ringvei fra Varoddbroa til Fidjane?

- Må forklare

Arvid Grundekjøn sier at dersom det faktisk ligger 800 millioner kroner ekstra i potten, så er det grunn til feiring. Hvis pengene hentes fra bompenger eller må tas fra andre lokale tiltak, stiller det seg annerledes.

— Hele saksgangen her er uheldig. Dette er en veldig viktig strekning lokalt. Likevel har det vært mye uklart, sier Grundekjøn og ramser opp:

— Da Nasjonal Transportplan ble lagt frem var strekningen utelatt. Så klarte de ikke å svare på hvorfor det var slik. Etter det kom det inn en fellesmerknad som var umulig å tolke. Fjerde runde var en minister som utaler noe som kan tolkes på flere måter, og er vanskelig for oss alle å forstå. Her ligger det en forklaringsplikt, sier Grundekjøn.

Lokalt initiativ

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) sier at et initiativ for å endre prioriteringene rundt ny E39 må komme fra Sørlandet.

— Støyen rundt denne saken har oppstått fordi vi har vært lojale til rekkefølgen som er lagt tidligere, sier Pollestad. Regjeringen har forholdt seg til et tidligere kompromissforslag om en utvidelse av eksisterende vei med kollektivfelt. Dette forslaget har imidlertid aldri hatt sterk støtte lokalt.

— Det er nå opp til den lokale styringsgruppen å komme med en omprioritering. Deretter tar vi stilling til det, sier Pollestad. Siden fylkesordfører Terje Damman og ordfører Arvid Grundekjøn har sendt brev de skal få svar på, så ønsker ikke Pollestad å diskutere saken i pressen.

— Vi skal se på brevet og gi dem et ordentlig svar, sier Pollestad.