KRISTIANSAND: — Den gjeldende planen er åpen for utbygging i Uglands størrelsesorden i forhold til leiligheter og næring, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand kommune.

Evensen sier at kommunen har hatt møter med både Ugland og representanter for Kanalbyen. Selv om utbyggingen er i tråd med reguleringsplanen, tror Evensen utbyggerne vil komme med forslag til forenkling i infrastrukturen.

— Det er flere fordyrende ledd i omreguleringsplanen, og utbyggerne ønsker å se på andre forslag. I møtene ble det diskutert å fjerne eller forenkle opplevelsesøya, helt ytterst på Silokaia. Vi var også innom muligheten for å ha flest forretninger mot Kilden. Jeg tror likevel den tøffeste diskusjonen vil bli rundt prosjektets fysiske utforming, sier Evensen.

Bjørn Vedal, direktør hos J.B. Ugland, sier de nå skal jobbe med reguleringsplanen.

— Da vi bestemte oss for å bli med i prosjektet, godtok vi gjeldende plan. Men det er muligheter for å gjøre ting annerledes på en fornuftig måte, sier han og bekrefter at planen krever flere kostbare elementer i infrastrukturen.

— Blant annet må vi bygge en tunnel for å bevare tankanlegget. Kaifronter koster også mye penger, sier Vedal.