AGDER: − Rundt 200.000 kunder i Agder har fått nye, automatiske strømmålere. Vi står nå igjen med rundt 1500 kunder som vi enten ikke får kontakt med, eller som nekter oss tilgang fordi de ikke vil ha ny strømmåler, sier Ole-Herman Cappelen, seksjonsleder Nettkunde i Agder Energi Nett, i en pressemelding.

Det er NVE som har vedtatt at alle strømkunder skal ha nye smarte strømmålere (AMS). Disse skulle ha vært installert innen 1. januar 2019.

Innførte gebyr

Allerede i 2018 innførte Agder Energi et gebyr for kunder som ikke ville ha de nye strømmålerne.

Kunder som har legeerklæring på at de ikke kan ha AMS-måler vil likevel få ny strømmåler uten radiokommunikasjon, som oppfyller krav fra Justervesenet.

Ole-Herman Cappelen håper i det lengste at de slipper å kutte strømmen hos kunder de ikke har kommet i kontakt med, eller som nekter å få den nye måleren installert.

– Ser ingen annen utvei

Seksjonslederen opplyser at selskapet skal ha uhindret tilgang på måleutstyret i henhold til nettleieavtalen.

Ifølge strømselskapet er det gjort flere forsøk på å komme i kontakt med kundene – både skriftlig, via telefon, epost og oppmøte på de aktuelle adressene.

− Når kunden ikke svarer på våre henvendelser etter gjentatte forsøk og hindrer oss i å bytte til lovbestemt måleutstyr, blir vi forhindret fra å kunne utføre de oppgaver som myndighetene har pålagt oss. Vi ser da dessverre ingen annen utvei enn å stenge strømmen, sier Cappelen i pressemeldingen.

Må betale for å få strømmen tilbake

De aktuelle kundene vil få et brev om stengingen minimum fire uker før dette skjer.

Dersom selskapet ser seg nødt til kutte strømmen, må kunden betale et gebyr på 5000 kroner for å strømmen tilbake igjen.

Som kunde har man rett til å klage saken inn for elklagenemnda dersom man ikke er fornøyd med strømselskapets avgjørelse.