LILLESAND: Så å si hele den gamle bebyggelsen i Lillesands sentrale strøk vil bli liggende i 30-sonen, om forslaget fra veivesenet nå går gjennom.Om det blir noen debatt omkring fartsnedsettelsen, vil den trolig dreie seg om Bergstøsletta. Her vil 30-sonen begynne like øst for krysset med Næpetrøveien.I dag er det 40-grense over Bergstøsletta. Men veikontoret ønsker å etablere opphøyde gangfelt på denne veien, blant annet på grunn av et nytt boligfelt.For å unngå en skiltskog over sletta går veivesenet inn for 30-sone. Alternativet ville vært at alle gangfeltene måtte blitt varslet med «Ujevn vei» og et underskilt om opphøyd gangfelt.— Med dagens 40-sone over sletta er det uansett unaturlig med 50-sone gjennom byen der veien virker trangere og mer uoversiktlig, sier seksjonsleder Erling Jonassen i veivesenet.Han peker på at Vegdirektoratet har kommet med en sterk oppfordring til kommunene om å følge kriteriene for fartsgrenser og tiltak for å få ned farten. De sentrale målene er å redusere tallet på skadede og drepte og samtidig skape et bedre miljø gjennom et lavere fartsnivå. Det understrekes at mange bilførere undervurderer farene ved for høy fart.Vegvesenet har foreslått yttergrenser for 30-sonen. På riksveien ned fra viadukten blir overgangen like nord for rundkjøringen ved postkontoret. I Øvregate blir det i krysset ved Sypressgata. Lenger nordover er Øvregate et gatetun.På Sandsmyra foreslås det 30-sone fra «Fossbekk-svingen» slik det er i dag. I tillegg omfatter 30-sonen alle gater og veier på Sandsmyra, Kokkenes og Brentemoen. Kort sagt det gamle Lillesand.- En stor del av gatenettet i Lillesand er laget for en helt annen trafikk enn dagens, det ble til da folk brukte hest og vogn. Resultatet er mange uoversiktlige kryss. Om det blir noe særlig debatt omkring dette forslaget til fartsgrenser, vil det egentlig overraske meg, sier Leif Kjørsvik i Lillesand kommune.Hvorvidt saken skal til politisk behandling eller tas administrativt, skal man se nærmere på.Vegvesenet ber om uttalelser innen seks uker, før seksjonslederen fatter et eventuelt vedtak i saken. Alle skilt og opphøyde gangfelt som kommer på plass, må bekostes av ATP-prosjektet.