KRISTIANSAND: — Nå må Agder samle seg om Lista som landsdelens charterflyplass. Jeg blir veldig forundret hvis ikke kristiansanderne også støtter opp om dette, sier stortingsrepresentant Rolf Terje Klungland (Ap) til Fædrelandsvennen.Før helgen sa Avinor i realiteten nei til å øke rullebanen på Kjevik fra 1840 til 2000 meter. Grunnen var at dette ville ha liten effekt, fordi fjellene nord for Kjevik uansett gjør at tunge fly vil ha vansker med å bruke flyplassen. For både charter- og andre flyselskaper er 2000-meters rullebane en magisk grense for om de vil vurdere å starte opp på en flyplass.Klungland mener Avinors negative holdning til Kjevik åpner for nytt liv på Lista. Flyplassen har en rullebane på 3000 meter, og utstyret har blitt holdt ved like etter at Forsvaret sa takk for seg. - Jeg vil ta dette opp med mine kolleger på Agder-benken og med den nye regjeringen, sier Klungland, som også viser til at veinettet i Lister-regionen er i ferd med å pusses kraftig opp.Ap-representanten tror ikke befolkningsgrunnlaget er for lite for Lista. Han mener mange sørlendinger som i dag drar til Torp og Sola, vil foretrekke Lista. Daglig leder Tore Albrektsen i LILAS, som driver Lista flypark, mener også flyplassen i Farsund nå er landsdelens eneste håp når det gjelder lengre charterturer og tunge transportfly. - Vi kan ta imot alle typer fly. Innflyvningssystemet er nytt, og brannsikkerheten er godkjent. Det eneste vi mangler en noe større oppstillingsplass og et nytt terminalbygg. Men det er bare snakk om noen få milioner kroner, sier Albrektsen.Han mener også flyplassen har en stor fordel kontra Kjevik ved at den er privat eid. Det betyr nemlig at flyplassavgiftene kan settes lavere enn på offentlig eide flyplasser. - Dette er snakk om store penger som er viktige for selskapene når de velger flyplasser, sier Albrektsen. Han understreker at Kjevik uansett vil være Sørlandets flyplass for rutefly. Nå håper han landsdelens politikere samler seg bak Lista, slik at flyplassen kan opprustes og trekke til seg chartertrafikk.Men både Albrektsen og Klungland får motbør fra Kristiansands ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF). Han har ennå ikke gitt opp kampen for en forlengelse av rullebanen på Kjevik. - Å spre dette på to flyplasser, tror jeg vil være helt feil. En delt løsning vil føre til et dårligere tilbud på Kjevik. Selv har jeg ikke noe imot Lista, men dette handler om hva som er best for hele Sørlandet.- Men er ikke Lista nå eneste reelle alternativ etter Avinor-rapporten som sier nei til utbygging av Kjevik?- Nei. Vi gir oss ikke før alle steiner er snudd. Torsdag skal vi ha en grundig gjennomgang av rapporten. Da får vi se hva vi gjør videre, sier Skisland.