MANDAL: — Jeg er enig i at disse bør skiftes ut med rustfrie kjettingstiger, men det er i så fall godt nok. Man må vite hvordan man skal bruke kjettingstigene for å komme seg opp, sier havnefogd Arne O. Johannessen.Mandal kommune ble sterkt kritisert etter ulykken for to år siden, da to mennesker druknet i Mandalselva. Etterforskningen viste at Kim Werner hadde hoppet etter Melissa Byremo som hadde falt i elva.Men redningsforsøket mislyktes, og han kom seg heller ikke opp kjettingstigen. I stedet ble han halvt hengende i en i flere dager, der han ble funnet død.I ettertid konkluderte både kommunen, brannvesen og politiet med at kjettingstigene var ubrukelige. De ble skiftet ut med stålstiger.Men altså ikke på Malmø-siden, viser det seg nå. Her er det ei flere hundre meter lang kommunal brygge. Rett nedfor havnekontoret, på Ballastbrygga, foregår det av- og pålossing av båter. Her henger en kjettingstige som er rustet i stykker rett under vannlinjen. Det samme har skjedd med stigen litt lenger borte. Rusten over vannet

Den siste stigen som Fædrelandsvennen finner, har rustet i stykker en halv meter over vannlinjen. I tillegg er det en spiss råtten tømmerstokk under som gjør det særlig farlig å forsøke å komme opp her. Man skal i alle fall være i god form for å få tak i det ene trinnet som er igjen, og være forberedt på å få fingrene i klem mot muren.Havnefogd Johannessen ble med Fædrelandsvennen for å se på stigene. Han er enig i at de burde byttes ut. Men kjettingstigene tåler åpenbart lite. I 2000 ble alle de ti stigene mellom Rutebilstasjonen og Fiskehjørnet skiftet ut. Fædrelandsvennen har tidligere vist hvordan fire av dem var rustet bort under vannlinjen - bare ett år senere.Det har altså skjedd med stigene langs den kommunale brygga på Nedre Malmø også. Og Johannessen er enig i at de nå bør byttes ut.- Men kjettingstigene i seg selv er god nok sikkerhet. Man må bare vite hvordan man skal klatre opp. Det må skje på den ene siden uten at man griper langs begge sider av stigen, sier han.Han påpeker dessuten at trafikken langs denne siden av elva er helt annerledes enn langs Bryggegata, der det i tillegg er flere utesteder. - På denne siden er det som regel folk som er vant til å jobbe langs ei kai. I tillegg er det båter langs hele stripen som man kan komme seg opp i, sier han. Ingen planer

Ifølge havnefogden er det ingen planer om å bytte ut disse stigene med stålstiger, slike som langs Bryggegata.- Nei, jeg mener som sagt at kjettingstigene er gode nok, sier Johannessen. Han sier at Oslo kommune nylig satte opp kjettingstiger langs et helt nytt kaianlegg - nøyaktig lik de som ble fjernet etter dødsulykken for to år siden. Overingeniør Leif Eide i avdeling for teknisk drift i Mandal kommune sier at denne delen av Mandalselva er å regne som en havn - ikke brygge.- Dermed foregår det arbeid her som kommer inn under arbeidsmiljøloven. Her heter det at det skal være stiger for hver 50. meter, sier han.Eide vil ikke ta stilling til sikkerheten langs Nedre Malmø. - Dette forvaltes av havnevesenet, sier han.Store deler av elvebredden i Mandal sentrum er privateid, som området fra Næringsparken til Fiskehjørnet. Her er det ikke noen sikring i det hele tatt.- Regelverket på dette området er mangelfull og ikke lett å forholde seg til, fastslår havnefogd Johannessen.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no