Svar på leserinnlegg i Fædrelandsvennen 27. mai.Det er klart det ikke er hyggelig å oppleve å bli avvist på bussen fordi en ikke har gyldig kort eller kan betale kontant. I dette tilfellet gjorde sjåføren det helt riktige. Sjåføren er personlig ansvarlig for at alle betaler riktig takst og for å ha riktig mengde penger i veska si.Om du ville betale senere, så er det lite sannsynlig at du ville treffe på den samme sjåføren, for det er han som må ha pengene. Om en handler i butikk eller går på kafè, så må man betale for seg. Bussen driver service. Mange reagerer hvis de ser folk gå på bussen uten å betale. De oppfattes lett som «gratispassasjerer» som sjåføren tar med seg. Folk i bussen kan ikke vite hvorfor hver enkelt ble med bussen gratis. En annen årsak til at sjåføren må være så streng, er at hvis det blir kontroll og de finner at en eller flere ikke har betalt, så er sjåføren ansvarlig, hvis han har latt noen bli med gratis.Vi håper publikum forstår at i et bussopplegg som vårt, hvor det er over 300 sjåfører og mange tusen passasjerer, må det være visse felles retningslinjer.Arne SødahlInformasjonssjefBUSSEN Trafikkselskap ASP.S. Overfor små/yngre barn er vi selvsagt mer romslige. Hvis de skal hjem eller på skolen, så avviser vi de ikke, selv om kortet har gått ut eller de har glemt penger. Vi forklarer situasjonen, at de må ha med penger neste gang og evt. sender med en lapp hjem til foreldrene.D.S.