MANDAL: Kommunen sendte i går et forslag til Statens vegvesen for hvordan Bryggegata kan bygges om til en mykere hovedgate. Foreløpig er det et forslag som først skal ses nærmere på hos Statens vegvesen når det er avklart om Mandal blir sykkelby. Dette avgjøres i fylkestinget i april, men forslaget er at det skal bevilges hele 11 millioner kroner til Mandal.— Dersom Mandal blir sykkelby skal vi se nærmere på ulike forslag til løsninger for trafikken i Bryggegata, sier distriktssjef Johan Mjåland i Statens vegvesen.Mandal kommune foreslår at sykkelbanen på sørsiden av Bryggegata forsvinner, og legges i stedet ut på promenaden. Sykkelbanen på nordsiden av gaten beholdes slik den er i dag.Hele veibanen i Bryggegata forskyves mot elvepromenaden. Dermed blir det plass til å anlegge en laste/losserampe like ved Giert Karis plass.På andre siden av gaten for Giert Karis plass anlegges det en busslomme. Dagens busslomme på andre siden av gaten ved Dressmann forsvinner.Mange av parkeringsplassen forsvinner i Bryggegata, og erstattes av langsgående plasser, blant annet mellom gatekjøkkenet og Lohnes forretning. Det skal også etableres langsgående plasser på sørsiden av gaten i motsatt ende.Området utenfor Edgars Bakeri reguleres til parkeringsplasser.