KRISTIANSAND: I går behandlet byutviklingsstyret på ekstraordinært møte Nasjonal Transportplan for 2006-2015. Planen skal så opp i formannskapet i dag.Bompengeordningen skal delfinansiere den fremtidige veiutbyggingen. Alternativet med veiprising, dyrere i rushtiden og gratis på kveld, ville politikerne ikke ha. I all hovedsak ble byutredningen vedtatt. Dag Viges forslag om folkeavstemning falt. Alternativet med bussmetro skal det arbeides videre med. Både bedre og billigere tilbud ble enstemmig vedtatt under møtet i går kveld. Forslag fra Frps Eivind Larssen om tomtesalg og tilskudd fra Kulturstiftelsens fond ble nedstemt.Venstres og SVs forslag om storsating på buss i stedet for storstilt veiutbygging falt mot partienes to stemmer i byutviklingsstyret. Gratis buss-alternativet ble lagt dødt. Prosjektleder i Byutredning Kristiansand, Øystein Holvik, sa at det ville være som å stange mot veggen. Dermed er Kristiansand kommune i hovedtrekk enig i Byutredning Kristiansands forslag som skal gjøre byen til et transportknutepunkt for internasjonal, nasjonal og regional trafikk. Det gjelder opprustning av E 18, E 39, sammenkopling av Sørlandsbanen med Vestfoldbanen, opprustning av Kristiansand Lufthavn, Kjevik, og bygging av Euroterminal, for å nevne noe.