kristiansand: Får samferdselsminister Torild Skogsholm (V) det som hun vil, avvikles Postens siste monopol med virkning fra 1. januar 2007 — ett år før store EU-land gjør det samme.I dag omfatter Postens enerett kun adressert brevpost med vekt inntil 100 gram, og med pris inntil tre ganger porto-grunntaksten på seks kroner. Det er imidlertid bestemt at eneretten innskrenkes fra 1. januar 2006. Da skal den omfatte adressert brevpost med vekt inntil 50 gram og to og en halv ganger grunntaksten. For sendinger fra Norge til utlandet ble for øvrig markedet åpnet fullt ut for konkurranse med virkning fra 1. juli i fjor.- For Posten blir det en utfordring. Men selskapet vil møte like store utfordringer i form økt bruk av e-post og andre typer av elektronisk kommunikasjon som kan erstatte bruk av brevpost, fremgår det av Samferdselsdepartementets høringsbrev. Det er basert på arbeidet til en interdepartemental arbeidsgruppe. Departementet framhever at landsdekkende posttjenester skal videreføres på dagens nivå, også i distriktene. Det betyr blant annet fortsatt postutdeling seks dager i uka, samt videreføring av et landsdekkende tilbud av banktjenester og plikt til å levere pakker inntil 20 kilo. Videre må ordningen med statlig kjøp av bedriftsøkonomisk ulønnsomme posttjenester opprettholdes. For 2004 betaler staten 316 millioner kroner til Posten for den slags.Nå skal altså forslaget ut på høring. Til høsten havner det i Stortinget.Hos Posten Norge AS er konsernsjef Kaare Frydenberg positiv til utspillet.- Vi ønsker full konkurranse velkommen, men må få konkurrere på de samme vilkår som de andre aktørene, uten handikap, sier Frydenberg i en pressemelding.- De siste årene har vi arbeidet hardt med effektivisering og omstilling. Derfor skal vi klare å møte den nye konkurransesituasjonen, fremholder han.Allerede i dag kommer 75 prosent av Postens inntekter fra et fullt konkurranseutsatt marked. De resterende 25 prosent av inntektene, cirka fire milliarder kroner, er beskyttet av dagens monopol.I det norske transportmarkedet er allerede de store internasjonale postselskapene representert. Flere nasjonale og internasjonale aktører ventes å melde seg på i et deregulert marked. DHL (den tyske posten), TNT (den nederlandske posten), Linjegods (med tyske Schenker BTL/Deutsche Bahn på eiersiden) og Tollpost Globe (50 prosent eid av den svenske posten) er eksempler på dem som allerede satser i Norge. I tillegg er norske aviser en betydelig konkurrent på avisdistribusjon og distribusjon av reklameinnstikk, og ventes å utvide sin satsing til å omfatte tradisjonelle posttjenester. rune.reinertsen@fedrelandsvennen.no