SØGNE: — Dette er en skikkelig veterantur, sier Helge Vollen.Med sin 1953-modell Tempo humper han ombord i trekkferga på Holmen i Søgne sammen med kompis Per Stallemo som kjører en Sawa 1955-modell.- Nå kjører vi videre på grusveien mot Knuden og så tilbake til Søgne, forteller de to som synes at trekkferga over Trysfjorden gjør det ekstra sjarmerende å kjøre gamleveien langs kysten. Trekkferga

Trekkferga ved Holmen, vest for Søgne, sluttet å gå da veien stod ferdig i 1923. Ferga som gikk der opprinnelig skal visst ligge på havets bunn ved Sveindal. Men for 20 år siden kom det ny trekkferge som Agder Motorhistoriske Klubb driver (AMK). - Ved Holmen er de gamle veiene på begge sider av fjorden bevart. Det er det som gjør denne ferga så unik, sier Asbjørn Føreid Han står i spissen for festivalen som arrangeres annethvert år. I år kom rundt 2000 mennesker, 100 veteranbiler og et par treskøyter på festivalen. Festivalen foregikk på Hortemo Travbane lørdag og på Holmen søndag.Enkelte tok trekkferga opptil flere ganger fram og tilbake over fjorden. Andre fordypet seg i motoren på gamle T-Forder som stod oppstilt på jordene ved fergeleiet.- Motoren går som en klokke. Jeg kjøpte den fra noen gamle damer i Telemark, så den er damekjørt, forteller Andreas Forgard. Muskelkraft

Trekkferga blir drevet av et svært enkelt prinsipp. En vaier er strukket over fjorden. Mannskapet trekker i vaieren og dermed går ferja framover. Det gjelder bare å slutte i tide så ikke ferga kolliderer i land.- Det er i hvert fall ikke mulig å bomme på land, sier Knut Alvheim.Faktisk er det kun under Trekkfergefestivalen at det er mulig å få seg en tur med den spesielle farkosten. Det er altså to år til neste gang ferga er i rute.