VENNESLA: «Det skal ikke stå på penger!»Det var uttalelsen til daværende samferdselsminister Terje Moe Gustavsen (Ap) etter dødsulykken på toglinja i Vennesla våren i 2001. Moe Gustavsen forlangte gjerding.Siden er altså bevilgningene skrumpet inn til nesten ingenting.Faglig leder for Sørlandsbanen, Roy Ramsland, er fortvilet.— Jeg har ikke sagt til Daniel Bakken at han må gå til avisen, men jeg ba ham søke hjelp andre steder enn hos oss. Og jeg ba ham minne om hva Moe Gustavsen i sin tid sa. For ingen blir gladere enn meg hvis noen greier å hjelpe oss til å få mer ressurser til sikring, sier Ramsland, som gjerne skulle bygd langt flere gjerder.200.000 kroner i året er altfor lite til at Ramsland kan innfri de mange gjerdeønskene han får på strekningen Stavanger-Nordagutu.Informasjonssjef Inge Hjertaas i Jernbaneverket sier det er mindre bevilgninger fra Samferdselsdepartementet som er skyld i at det i dag brukes under en tidel av hva som ble brukt for få år siden.- Vi får mindre penger totalt sett, og er nødt til å prioritere. Vi må bruke pengene så togene kan gå. Gjerding kommer lenger ned på listen, sier Hjertaas.Nåværende samferdselsminister Torhild Skogsholm var umulig å få i tale i går. Informasjonssjef Ivar Torvik i departementet lar oss ikke slippe gjennom til henne, med følgende begrunnelse:- Jeg husker dødsulykken i Vennesla i 2001. Siden den gang har ikke gjerdene vært på vårt bord. Hvis Jernbaneverket bruker mindre penger, er det deres prioritering. Det kan jo være at de har gjerdet nesten ferdig, og da kan jo bevilgningene gå ned. Men dette vet ikke jeg sikkert.