KRISTIANSAND: — Det er totalt urealistisk å tro på en fjerning av eiendomsskatten i en storkommune. Da vil vi ikke ha penger til å opprettholde velferden. Kristiansand tar inn 123 millioner i året nå. Eiendomsskatt må nok innføres i hele storkommunen.Det sier administrasjonsdirektør i Kristiansand kommune, Egil Bjørgum, til Fædrelandsvennen.Verken Lillesand, Søgne eller Songdalen har eiendomsskatt i dag. Vennesla og Birkenes har på verk og bruk, men ikke på boliger.Bjørgum anslår at innbyggerne i disse kommunene må betale om lag 40-50 millioner i året i eiendomsskatt hvis det blir storkommune.Fædrelandsvennen har sett på hva en storkommune vil bety for deg. Du må belage deg på betydelige endringer.- Tendensen er nok at man velger høyeste mulighet for avgift og laveste mulighet for tjenestetilbud i slike samordninger, men det gjenstår jo å se, sier Egil Bjørgum. Helse- og omsorg:

I de mindre kommunene er det kort vei til sykehjem, fordi det bare er ett eller to sykehjem i hver kommune. Folk er vant til å ha sine eldre ganske nær seg.I Kristiansand tenker man ikke geografi. I Kristiansand kan folk fra Torridal få plass på sykehjem i Randesund og motsatt. - For oss er dette et viktig prinsipp, fordi vi da får utnyttet kapasiteten best mulig. I en storkommune må vi kanskje tenke mer geografisk inndeling. Det må i så fall avklares, sier helse- og sosialdirektør i Kristiansand, Lars Dahlen.Kommunene har i dag ulike satser for sosialhjelp og ulike størrelse på egenandeler. Dette må også harmoniseres. Ta trygghetsalarm som eksempel: Er det Venneslas månedsleie på 140 kroner som skal legges til grunn, eller Kristiansands på 83 kroner? Teknisk sektor - avgifter:

Kommunene har i dag betydelig ulikt avgiftsnivå. I Lillesand koster vann, feiing, renovasjon og kloakk 11.448 kroner i året, i Birkenes koster det 9596 kroner og i Songdalen 8892 kroner. Vennesla og Søgne ligger på 8200 og 7200 kroner, mens det i Kristiansand bare koster 5575 kroner i året for disse tjenestene.Disse avgiftene skal etter loven ikke være høyere enn det koster å drive tjenestene. Trolig ligger det an til at kristiansanderne vil måtte tåle noe høyere avgifter, mens lillesanderne og birkenesingene sparer litt hvis det blir storkommune.De seks kommunene har i dag et ulikt og utrolig kompliserte systemer for byggesaks- saksbehandling og oppmålingsgebyrer. Her er det vanskelig å sammenligne, men en harmonisering må til. Skoleverket:

Skal storkommunen bruke like små ressurser på skolen som Kristiansand, eller skal de velge samme standard som Birkenes, som i dag setter inn størst ressurser pr. elev?Forskjellene mellom kommunene er store:Mens Kristiansand har én lærer pr. 10,8 elever og bruker 61,1 time pr. elev pr. år, har Birkenes én lærer pr 9,3 elever og bruker 82,1 time pr elev pr år.De andre kommunene ligger i mellom. Liberal alkoholpolitikk:

Kristiansand har landets mest liberale skjenkepolitikk, mens flere av nabokommunene er relativt strenge. I Kristiansand stenger skjenkingen 03.00. mens 01.00 er vanlig i nabokommunene.- Her vil jeg tro at Kristiansands liberale regler må legges til grunn, rett og slett fordi et stort næringsliv har tilpasset seg disse reglene, sier administrasjonsdirektør Egil Bjørgum. Pengebingen:

Innbyggerne i nabokommunene vil få del i Kristiansands kulturelle pengebinge ved en kommune-sammenslåing.Cultiva-stiftelsen overrisler hvert år kultur- og næringsliv med millionbeløp. Direktør Erling Valvik sier innbyggerne i nabokommunene vil kunne søke om midler på samme måte som kristiansanderne hvis det blir storkommune.