KRISTIANSAND: – Ventetida på telefon til legevakten skal være på to minutter, men jeg får nå opplyst om at vi er oppe i en ventetid på rundt 35 minutter, opplyser kommuneoverlege Dagfinn Haar.
Egen telefon for korona
Han befinner seg selv i Spania, hvor han har gjennomført et orienteringsløp, men er blitt oppdatert på situasjonen hjemme i Kristiansand.
– Telefonen til legevakten holder nærmest på å bryte sammen, sier han.
Nettopp for å unngå dette åpnet Kristiansand en egen telefon for spørsmål om koronaviruset. Denne er åpen lørdag og søndag 10–20, og har telefonnummeret 948 09 041.
– Jeg ber folk innstendig om å bruke dette telefonnummeret dersom de har spørsmål om Koronaviruset.
Les også: Enkelt forklart: Dette må du vite om koronaviruset
Sjekk nettsider først
Tiltaket ble etablert nettopp av den grunn at man ønsket å avlaste legevaktens sentralbord i helgen når fastlegene til folk ikke er på jobb.
Telefonen er bemannet av helsepersonell som har satt seg grundig inn i omstendighetene rundt viruset.
Publikum kan også ringe Folkehelseinstituttets informasjonstelefon, 815 55 015, dersom de har spørsmål om viruset.
Aktuell og oppdatert informasjon om koronaviruset finner man på Folkehelseinstituttets nettside.
– Jeg vil oppfordre alle til å se om de finner svar på disse nettsidene før de ringer, sier kommuneoverlegen.