KRISTIANSAND: – Ventetida på telefon til legevakten skal være på to minutter, men jeg får nå opplyst om at vi er oppe i en ventetid på rundt 35 minutter, opplyser kommuneoverlege Dagfinn Haar.

Egen telefon for korona

Han befinner seg selv i Spania, hvor han har gjennomført et orienteringsløp, men er blitt oppdatert på situasjonen hjemme i Kristiansand.

– Telefonen til legevakten holder nærmest på å bryte sammen, sier han.

Nettopp for å unngå dette åpnet Kristiansand en egen telefon for spørsmål om koronaviruset. Denne er åpen lørdag og søndag 10–20, og har telefonnummeret 948 09 041.

– Jeg ber folk innstendig om å bruke dette telefonnummeret dersom de har spørsmål om Koronaviruset.

Les også: Enkelt forklart: Dette må du vite om koronaviruset

Sjekk nettsider først

Tiltaket ble etablert nettopp av den grunn at man ønsket å avlaste legevaktens sentralbord i helgen når fastlegene til folk ikke er på jobb.

Telefonen er bemannet av helsepersonell som har satt seg grundig inn i omstendighetene rundt viruset.

Publikum kan også ringe Folkehelseinstituttets informasjonstelefon, 815 55 015, dersom de har spørsmål om viruset.

Aktuell og oppdatert informasjon om koronaviruset finner man på Folkehelseinstituttets nettside.

– Jeg vil oppfordre alle til å se om de finner svar på disse nettsidene før de ringer, sier kommuneoverlegen.