KRISTIANSAND: — Det er ulovlig å benytte medisinske påstander som ikke har dokumentert virkning i slik reklame. Legemiddellovens paragraf 20 slår fast at et produkt som ikke er et godkjent legemiddel, ikke kan anbefales for å oppnå fysiologiske funksjoner, sier jurist i Statens legemiddeltilsyn, Per Thomas Tomassen, til Fædrelandsvennen.Mange sørlendinger har de siste par ukene fått brosjyren for den påståtte slankekuren LipoMinus i postkassen. Kuren reklamerer blant annet med «en perfekt figur» og at man kan «bli 16 kilo lettere på 14 dager».- Reklamen sier også at sjansen for å få diabetes, hjertesykdommer og kreft er større dersom du er overvektig. Indirekte vil kunder forstå det slik at om man spiser dette produktet, unngår man disse sykdommene, sier Tomassen.Han vil nå be produsenten om å fjerne de medisinske påstandene i brosjyren.- Bløff

Førstekonsulent ved Forbrukerrådet i Vest-Agder, Else Tellefsen, karakteriserer reklamen som bløff og mener den faller i samme kategori som andre useriøse slankemidler Forbrukerrådet har vært borti tidligere. Ifølge Tellefsen bør slik reklame gå rett i den grønne dunken.Leder av Forbrukerrådet i Aust-Agder, Vidar Holm, sier at reklamen er helt usannsynlig. Han peker også på at brosjyrens strategi er typisk for de mange useriøse produktene på markedet:- En ukjent lege fra et fjernt land står fram i reklamen og sier at han har forsket på produktet og går god for det. Utenlandske sannhetsvitner er typisk og lite troverdig. I de tilfellene vi har klart å oppspore vitnene, sier de at de aldri har uttalt seg om produktet, forklarer Holm. I denne aktuelle reklamen hevder en dr. Liu Zuming at produktet LipoMinus er «like effektiv som fettsuging».I reklamebrosjyren kan man krysse av for høyde og vekt i et diagram som viser hvor mye man veier i forhold til idealvekten. Ei jente som er 1,68 høy og veier 65 kilo, er ifølge diagrammet «veldig overvektig». Per Thomas Thomassen i Næringsmiddeltilsynet karakteriserer ei jente med disse målene som langt fra overvektig.Slankende parfymepenn

Vidar Holm ved Forbrukerrådet i Aust-Agder reagerer på opplysningen om at kunder som vil prøve LipoMinus-kuren kan forme kroppen med en penn. Sammen med slankepillene får man en såkalt «Lipo-penn». Pennen skal fylles med en egen medfølgende spritbasert eau de cologne. Når man så tegner på huden, hevdes det i reklamen at slankeeffekten dobles.Da Fædrelandsvennen forsøkte å få tak i de ansvarlige for LipoMinus, fikk vi på ordrekontoret beskjed om at det ikke var mulig å få telefonisk kontakt med dem.Forbrukerrådet i Aust-Agder har til nå fått rundt ti henvendelser fra privatpersoner som reagerer negativt på LipoMinus-reklamen.- Jeg venter et rush av henvendelser når folk har fått tid til å prøve ut produktet. Dette mønsteret er kjent. Folk betaler inn, og etter et par måneder tømmer firmaet kontoen og sletter alle spor. Det er umulig å få tak i dem. Jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken, men at vi har flere tidligere eksempler på dette, understreker Vidar Holm.