KRISTIANSAND: — Det rekordstore beløpet på 142 millioner kroner er nødvendig for at vi skal kunne fortsette fremdriften i stamveiutbyggingen i fylket, sier vegsjef Andreas Setsaa i Statens vegvesen Vest-Agder.Økningen på 32 millioner kroner i forhold til i fjor, skal altså gå til E 18-utbyggingen i Baneheia.Spørsmålet om Vest-Agder får bevilget de foreslåtte millionene til investeringer neste år, blir imidlertid først avklart under budsjettbehandlingen i Stortinget til høsten. Men Setsaa mener han har vært nøktern i sine investeringsforslag, og regner med at vegvesenet vil få det de ber om.- Vi bruker i hovedsak å få det beløpet vi foreslår. Men det kommer jo av at budsjettforslaget vårt er forankret i de signalene vi får fra myndighetene.- Det er likevel et stort gap mellom de midlene vi bruker og det vi burde bruke på vei i Vest-Agder. Hvis politikerne vil satse mer på vei, har vi konkrete planer for hvor pengene skal settes inn, sier Setsaa, og tenker spesielt på veien (E 39) over Kvinesheia. Anleggsstarten er foreløpig utsatt.Mest til Baneheia

— Det er stamveiutbyggingen, altså Baneheia-utbyggingen, som har førsteprioritet hos oss nå fremover, fortsetter vegsjefen.Derfor er det budsjettert med 85 millioner kroner til E 18-utbyggingen mellom Bjørndalssletta og Gartnerløkka, i tillegg til 80 forventede bompengemillioner. 12 millioner skal gå til utbyggingen av Timenes-krysset (E 18), mens de resterende 45 millionene skal gå til øvrige riksveger. Ti av disse millionene ble i fjor forskuddsbetalt av fylkeskommunen i forbindelse med utbedringen av riksvei 460 i Audnedalen, og skal betales tilbake.Trafikksikkerhet

— Det er svært viktig for Vest-Agder at vi får de pengene vi ber om. Skal vi for eksempel klare å øke trafikksikkerheten og fortsette utbyggingen av gang- og sykkelveier, trenger vi disse pengene, sier Setsaa.Veivesenet vil til neste år satse 2,5 millioner kroner mer på trafikksikkerhet og gang- og sykkelvei enn i år. I tillegg vil de bidra med en million til buss-metroen mellom Vågsbygd og Randesund.Når det gjelder drift og vedlikehold av riksvegnettet, ber Setsaa om 151,8 millioner kroner. Dette er i underkant av hva veivesenet har fått tidligere, men det er ifølge Setsaa ikke realistisk å be om noe mer.- Signalene vi har fått, går ut på at vi må forholde oss til trangere økonomiske rammer enn tidligere. Men vi skal foreta en effektivisering av blant annet den interne administrasjon, og håper derfor at innstramningene ikke går ut over trafikkantene, sier han.