KRISTIANSAND: — Et dataprogram har beregnet farten til å ha vært minimum 104 km/t da føreren mistet kontrollen på bilen og mellom 40 og 50 km/t i det øyeblikket ulykkesbilen traff muren og stolpen, sier Kåre Simonsen, er faggruppeleder kjøretøy ved Kristiansand trafikkstasjon.- Dette er beregninger som er gjort med utgangspunkt i våre observasjoner og beregninger på og ved ulykkesstedet. Opplysningene er kjørt inn i dataprogrammet «scancrash» som våre kolleger på veikontoret i Hamar har. Her er hele hendelsesforløpet gjenskapt millisekund for millisekund, forteller Simonsen.Denne grundigere etterforskning av dødsulykken på Langemyr i forrige måned hvor fire ungdommer omkom, konkluderer med at VW Golfen var i ferd med å redusere hastigheten betydelig da den smalt i muren på vestsiden av riksvei 9 natt til 10. oktober. - Vi konkluderte med at bilen hadde en hastighet på minimum 103 kilometer i timen da føreren må ha mistet kontrollen over bilen. Dataprogrammet anslo det til 104 km/t. Det samme programmet basert på de samme opplysningene beregnet hastigheten i øyeblikket bakparten traff muren til å være mellom 40 og 50 km/t. Dette skyldes at det har vært en betydelig skrens før selve sammenstøtet og den har bremset kraftig på kraften i kollisjonen, sier Simonsen. Bilen med de fire ungdommene tok umiddelbart fyr i sammenstøtet. Alle de fire omkom. svein.versland@fedrelandsvennen.no