KRISTIANSAND: Blokkene blir opptil 11 etasjer høye, skråstilt mot resten av Kristiansands rette kvartaler.

— Bygningene får vinkler og retningsforandringer, så prosjektet mykes opp, og det ikke blir rette flater. Det blir en kontrast til Kvadraturen, som består av rette gater, forteller Oslo-arkitekt Ivar Lunde.

Nå presenteres nye illustrasjoner for bolig- og næringsdelen av Euroterminalen, i den delen av sentrum som går for å være den styggeste i dag.

Miljøtanken.

Her vokser det fram et kjøpesenter som går rett i strupen på Sørlandssenteret.

— Det er miljøvern å bygge bynært. Alle gamle tanker om at du ikke skal bygge i byen har presset fram de bilbaserte kjøpesentrene. All ekspansjon på Sørlandssenteret genererer biltrafikk, én person per bil, uttaler prosjektleder Gunnar Nøding fra NSB-eide Rom Eiendom.

I bunnen ligger to etasjer med om lag 90 forretninger. Oppå dette ni meter høye, dels gresskamuflerte «parkplanet», reises så ni blokker i fire til ni etasjer (11 medregnet butikketasjene).

Den vifteformede bebyggelsen samles rundt tre gatetun, med utsikt sydover mot havnen. Det skal bli luftig og grønt, fra Kvadraturen sikres sikten mot sjøen og Dueknipen.

Det er plass til 242 leiligheter, men aller helst vil byggherren forbeholde flere blokker ut mot Vestre Strandgate for kontorer, om markedet tillater.

— Kontorer genererer mer kollektivtrafikk enn boliger, forklarer Gunnar Nøding.

Under bakken blir det 850 parkeringsplasser i to plan, til nytte for hele Kvadraturen. Det blir gangforbindelse under Vestre Strandgate.

Terminal først.

Første del av Euroterminalen er et terminalbygg for buss, tog, ferje og drosjer, til 40 millioner kroner. Spaden går i jorden neste år.

Når denne er ferdig mot slutten av 2009, gyver gravmaskinene løs på motsatt side av skinnegangen. Byparken inneholder 55.000 kvadratmeter bolig og næring, til en pris på én til halvannen milliard kroner, ferdig mot slutten av 2011. Utbygger er tilfreds med at byutviklingsstyret har vedtatt å legge reguleringsplanen ut på høring.

— Det er jo veldig spesielt og spennende at de lager en ny kolle mot Gartnerløkka. Vi er opptatt av at sikten mot sjøen beholdes, sier Mona Drange (SV), nestleder i byutviklingsstyret.

Hun nevner spesielt ett forhold som må avklares: Trafikkavvikling. Det fryktes kork, og atkomsten skal skje gjennom et nytt kryss ved dagens rundkjøring på E 39 ved Samsen.