KRISTIANSAND KJEVIK— Vi følger ruten nøye og ser at det foreløpig er liten respons fra det engelske markedet. Derfor må det nå gjøres en stor innsats fra det lokale reiseliv for å selge Kristiansand og omegn til engelske kunder for både sommersesong og kommende vintersesong. Hvis ikke kommer god respons er det dessverre ikke liv laga for ruten, sier Anne Grete Ellingsen, informasjonsdirektør i flyselskapet Norwegian.I går la Norwegian fram fersk trafikkstatistikk, men Ellingsen vil ikke kommentere konkret hvordan det går på enkeltruter. Likevel legger ikke Ellingsen skjul på at behovet for økt trafikk mellom Kjevik og Stansted utenfor London er stort.- Vi trenger motstrømstrafikk, altså at engelskmenn reiser til Norge. Det nytter ikke å bare ha enveistrafikk, forklarer Ellingsen. ETTERLENGTET.

Ruten mellom Kristiansand og London startet opp den 2. november i fjor og ble bejublet av både næringsliv og reiseliv.- Vi gjør det vi kan, og forteller om Kristiansand til det engelske markedet. Det gjør også Stansted flyplass. Men vi trenger at reiselivet forteller om vintertilbudene på Hovden, og ikke minst om kyststripen om sommeren. Vi trenger den drahjelpen, forklarer Ellingsen.Informasjonsdirektøren karakteriserer samarbeidet med Destinasjon Sørlandet som godt. Samtidig er behovet for mer markedsføring av Sørlandet helt klart stort, ifølge Ellingsen.Markedsansvarlig i Sørlandet Reiseliv, Siv Hemsett, krysser fingrene for at Norwegian skal fortsette flyvningene.- Vi er veldig avhengig av Norwegian, og det er egentlig litt krise hvis de legger ned, sier Hemsett. SATSER stort.

Hemsett leder prosjektgruppen som markedsfører Kristiansand og Sørlandet i London i nært samarbeid med Norwegian. I prosjektgruppen er blant annet Kjevik og Destinasjon Sørlandet representert.- Vi fikk 1,8 millioner kroner i et spleiselag mellom det offentlige og næringslivet. Til nå har vi brukt en million kroner på en åtte uker lang kampanje i London, forteller Hemsett.Utover våren skal en del penger gå til å fly bransjefolk innen reiseliv, samt engelske journalister til Sørlandet for å vise frem landsdelen.- Det er et langt lerret å bleke og bygge opp kjennskapen om Kristiansand i London. Slikt tar tid. Jeg håper Norwegian har is i magen og fortsetter å satse på Kristiansand. Selv om jeg har forståelse for at de har kniven på strupen og hele tiden krav om lønnsomhet, sier Hemsett.Tekst: Gert Ove Mollestadgert.ove.mollestad@fvn.no - 38 11 32 34