MANDAL: Gjester på kafeer og restauranter klager på at de oppfattes som et ork i stedet for å bli mottatt med et smil.

— Det er dessverre mange gjester som oppfatter at de ikke er velkommen og er misfornøyd med servicen på utestedene i Mandal. Her må vi forbedre oss, sier Roy Michaelsen. Han har ledet undersøkelsen for Mandal Handel og Serviceforening om hvordan kundene trives i Mandal. Undersøkelsen omfatter både hyttefolk og fastboende.

Michaelsen driver firmaet Butikkutvikling Sør, er sentral i prosjekt Vekst i Mandal og styremedlem i handelsstandsforeningen.

Hensyn til de fastboende - Fastboende og hyttefolk er forholdsvis enige om det meste, men hyttefolk er et hakk mer fornøyd enn fastboende. Det er likevel de fastboende vi må ta mest hensyn til. De er vår største kundegruppe, sier Roy Michaelsen.

Michaelsen sier undersøkelsen viser at kunder som handler i Mandal savner bedre utvalg og mer varekunnskap i butikkene. Han beklager at en del kjøpmenn oppfattes som de tenker mer på seg selv enn kundene.

— Hyttefolk reagerer på at det er umulig å få tak i håndverkere som rørleggere på lørdager, sier Michaelsen.

Undersøkelsen viser at alle savner tekstilkjeder som Hennes & Mauritz, Lindex og Bik Bok i Mandal samt ferskvaredisk og Meny.

Bra dagligvaretilbud

— Dagligvaretilbudet er de fleste fornøyd med, sier Michalesen. Han sier kundene også er fornøyd med bakeriutsalgene, fiskelaget, tilbudet av byggevarer og plantemarkedet. Det er også gode tilbakemeldinger om sportsbutikker og leker.

— Flertallet mener det er for mye krims krams på torvet om sommeren. Utvalget i elektriske butikker oppfattes som umoderne, sier Michaelsen. Til tross for at butikker synes å være uoversiktlige, scorer butikkene høyt på kundebehandling i miljø. Et klart flertall mener åpningstidene er gode nok.

— Selv om det klages på prisen på avgiftsbelagte parkeringsplasser, er det viktigst for kundene at det er tilgjengelige plasser. sier Michaelsen. Han sier brukerundersøkelsen viser at flertallet ønsker et tett handlemiljø i tilknytning til gågata. Michaelsen uttaler at kundene i likhet med handelsstanden ikke ønsker at butikkene spres til alle kanter av byen. Det klages spesielt på at handel på Sanden skaper for stor trafikk gjennom Bryggegata og skoleområdet.

Styrket handel - Handelen i Mandal er styrket med mange nye nisjebutikker, spesielt for damer, de siste årene. Det er en utvikling kundene er fornøyd med, men det ønskes likevel påfyll, sier Michaelsen. Han beklager at de større kjedene hittil har oppfattet Mandal som en for liten by å satse på. Han håper utbyggingen av rutebilstasjonen mot Amfisenteret skal gi mange nyetableringer i stedet for at butikker flytter inn fra andre steder i byen.

Det kom som en overraskelse for Michaelsen at hovedlekkasjen ikke lenger går til Lyngdal, men til Kristiansand.

Et varsko - Det bør være et varsko at Mandal er den eneste byen i fylket som hadde nedgang i handelen i fjor. Nedgangen ble målt til 0,9 prosent per innbygger, sier han.

Michaelsen sier at det er forholdsvis mange unge og få eldre i brukerundersøkelsen blant fastboende. Derimot var det få under 40 år blant hyttefolk som svarte. Michaelsen tror det snart vil komme generasjonsskifte på over halvparten av hyttene i Mandal. Han antar at den nye generasjonen vil stille enda strengere krav til et godt tilbud og god service i Mandal.