KRISTIANSAND: — Det var litt dumt, sier August Winnes Follnes (9) fra Høvåg, og ser ned i bordet.

— Det er helt sykt at selgeren kan ha samvittighet til å lure en niåring som betaler med egne sparepenger, raser mamma Siw Follnes.

Spart i flere år

Mamma Siw har en båt med fire hestekrefter, men August har lenge hatt lyst på en med litt større motor. Derfor er det dette sparepengene har blitt lagt av til.

— Jeg har båret ved, gått med søpla, hentet avisa og tatt oppvasken for mamma og bestefar helt siden jeg var liten. Nå hadde jeg spart opp 5000 kroner jeg ville bruke på en båt, forteller August.

Han satt og lette på finn.no etter en passende båt, da han kom over noe han synes virket interessant.

— Det var en motor på 15 hester som var skrudd ned til 9,9. Den kostet 4000, forteller August.

Mamma ringte og snakket med en svært hyggelig selger. Hun fikk beskjed om at det var flere interesserte. Videre skulle den nettopp vært overhalt, men det manglet en liten del på båtens styremekanisme. Den skulle ifølge selgeren koste 150 kroner.

— Nå må jeg bare stole på deg, for jeg har ikke peiling, sa jeg til ham, forteller Siw.

Det var ikke noe problem, og mor og sønn dro opp til mannen for å hente båten.

— Han var veldig snill, ga oss en pumpe til å få ut vann fra båten og hjalp oss med å få den på hengeren, forteller de to.

Motoren kaputt

Men da mamma skulle levere motoren til en sjekk, fikk hun beskjed om at den var helt kaputt.

— Her er det ingenting å fikse, det vil i så fall koste flere tusen, sa de.

De rådet meg til å gå tilbake med den. Jeg dro tilbake, men selgeren mente de hadde ødelagt den mer på verkstedet, forteller hun.

Siden kjørte hun opp med hele båten.

— Han var en sinnatagg, forteller August.

— Han smelte igjen døren, og vi fikk beskjed om at hvis vi ikke fjernet den med en gang, ville han få noen til å hente den og sende regning til oss. Har du ingen etiske tanker rundt at du har solgt dette til en niåring, spurte jeg, men han var så sint at vi måtte bare gå, forteller Siw.

Hun tok kontakt med forbrukerrådet, som rådet dem til å hente båten igjen.

— Jeg var kanskje litt naiv. Fikk ingen kvittering eller noe. Nå synes jeg det hele er litt ekkelt, for det er ingen som kan gjøre noe og det er mitt problem, sier hun.

- Deres problem

— Motoren virket. Jeg sa jeg solgte båten i den standen den er, og at den måtte påkostes en del penger. Det er en gammel motor, så det får være hennes problem at hun vil kjøpe den. Det er derfor jeg har solgt den, så jeg slipper å ta all jobben med den, sier selgeren til Fædrelandsvennen.

— Men hun hadde fått beskjed om at motoren var kaputt fra verkstedet?

— Det kommer an på øyet som ser. Hadde de sett min bil, hadde de kalt den også kaputt.

  • Hva tenker du om at en ni år gammel gutt har brukt alle sparepengene sine på dette?

— Det driter jeg i. Det er morens ansvar å forvalte sønnens penger, sier selgeren, som krever at Follnes kommer og henter båten igjen. Han mener kjøperne ikke har noen grunn til å føle seg lurt.

— De lager uhorvelig mye kvalme om dette. De var klar over at de kjøpte noe gammelt og brukt, fastholder han.