KRISTIANSAND: — De store utslippene kommer fra privatbilene. Gratis buss er et tiltak vi bør prøve ut, sier Gundersen til Fædrelandsvennen.

I går ettermiddag tente statsminister Jens Stoltenberg Ap-landsmøtet i Oslo med ambisiøse klimamålsettinger. Han vil kutte utslippene med 10 prosent innen 2012, og med 30 prosent innen 2020. Før 2050 vil han at alle norske utslipp skal kompenseres med tilsvarende kutt andre steder.

Og selv om statsministeren ikke sa noe om hvor mye av reduksjonene som skal gjennomføres i Norge, fikk han kraftig applaus fra de 400 delegatene.

- FORMIDABEL.

Også Mette Gundersen og de andre egdene i Folkets Hus er fornøyde med den nye klimaprofilen. Men Gundersen understreker at de nye målene også får betydning for hver enkelt kommune og innbygger.

— Vi har en formidabel oppgave foran oss også i Kristiansand. Hver innbygger må endre handlemønster. Klart det blir vanskelig, sier hun.

For å gjøre dette mulig, vil hun pusse støvet av det gamle Ap-forslaget om gratis buss i Kristiansand. I forrige bystyre ble dette stemt klart ned, og forslaget har ikke vært luftet de fire siste årene.

Men etter valget vil Gundersen ta det opp igjen.

— Få vi en klar rød-grønn profil i bystyret, kan vi få flertall for dette, sier Gundersen.

— Men det vil koste mye?

— Innholdet i dette forslaget er aldri prøvd ut. Det bør vi gjøre og s se på erfaringene.

Gratis buss er ett av en rekke miljøtiltak som Gundersen mener må settes i Kristiansand:

Begrense bilkjøringen i Kvadraturen

Miljøvennlige gassbusser

Flere miljøstasjoner i bydelene for sortering av avfall

I tilegg kan Aps ordførerkandidat tenke seg en ordning der det bygges parkeringshus i utkantene av Kvadraturen.

— Vi må tenke mer helhetlig når vi bygger parkeringsplasser. Folk må belage seg på å gå lenger fra den parkerte bilen til sentrum av byen, sier hun.

- FOR DYRT.

Men Mette Gundersens argeste konkurrenter i kampen om ordførerkjedet mener gratis buss blir for radikalt.

— Jeg tror ikke det vil ha så stor effekt i form av lavere uslipp, sier Høyres Per Sigurd Sørensen.

— Vi må heller få til en overgang til miljøvennlige biler og busser. Her må kommunen gå foran og gå til anskaffelse av biler som går på biodrivstoff. Og legge til rette for slike tankanlegg rundt om i kommunen, mener han.

Jørgen Kristiansen (KrF) minner om at KrF allerede har bedt om å få utredet gratis buss i Vågsbygd i rushtrafikken under veibyggingsperioden.

— Men gratis buss som sådan i Kristiansand tror jeg vil koste såpass mye at vi neppe har råd til det. Et mer realistisk mål er hyppigere avganger og lavere priser. Undersøkelser viser også det er slike tiltak som har mest å si for passasjertallet på bussene, ser Kristiansen.