LILLEHAMMER: Engelskmannen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer (HiL) og har lenge vært fascinert av oppførselen til de norske avgangselevene.

– Rett før de skal gjennomføre sine viktigste eksamener, tar ungdommene seg en kjempefest. Det synes jeg var veldig rart – og svært spennende, sier han til NRK.

Dobson gjennomførte derfor en studie der en russegjeng ble fulgt over ett år Ifølge konklusjonene til Lillehammer-forskerne er de positive resultatene av russefeiringen lang større enn de negative. I alle fall i et pedagogisk perspektiv.

– Vi oppdaget at russen begynte å planlegge feiringen veldig lenge før det faktisk skulle skje. Deretter jobbet de sammen for å kjøpe bil, pusse den opp, skaffe penger og gjennomføre alt annet de skulle. Festingen er slett ikke noen spontan normløshet, men tvert imot en nøye planlagt normløshet, sier Dobson.

Russen lærer dessuten egne grenser og gjennomfører en form for selvutvikling på flere områder i forbindelse med festingen. Dobson er så begeistret for de norske elevenes måte å markere overgangen til voksenlivet, at han gjerne eksporterer ideen til sitt eget hjemland.

– En skikkelig fest og markering av denne viktige overgangen i livet hadde vært svært positivt, sier Dobson til NRK.