MANDAL: Fartskontrollen ble holdt med laser ved avkjørselen til Ulvegjelet mellom klokken 21.30 og 01.30 torsdag kveld. Høyeste hastighet ble målt til 96 kilometer i timen.

— I tillegg lå veldig mange tett opp til beslaggrensen. Patruljen hadde det særdeles travelt, og faktisk måtte vi la mange gå, sier distriktsleder for Utrykningspolitiet (UP) i Rogaland og Agder, Steven Hasseldal, til fvn.no.

Flere trailersjåfører

Politiet har over lenger tid prioritert strekningen fra Kirkeheitunnelen inn mot krysset ved Ulvegjelet. I går fikk de nok en gang dokumentert at sjåfører ikke senker farten når de kommer ned bakken fra Kirkeheitunnelen. Kontrollen ble holdt i bunnen av bakken, om lag hundre meter før det ulykkesbelastede krysset.

Blant de 15 som fikk førerkortet beslaglagt, var det flere førere av vogntog. Det reagerer Hasseldal sterkt på.

— En som kjører i over 90 kilometer i timen med et 50 tonn tungt vogntog har ikke mulighet til å stoppe i krysset. Med de sikkerhetsmarginene vi har, og med feilmarginer på speedometeret, må sjåførene ha kjørt i over 100 på speedometeret. Det er skummelt, sier han.

Ikke lokale

Ifølge UP-patruljen på stedet, var de fleste som ble stanset ikke lokale, men folk på gjennomreise på E 39. — Jeg håper det stemmer, og at folk som bor i området vet at vi står der. Resultatet i går viser at vi fortsatt må holde kontroller på stedet. Det er en grunn til at fartsgrensen er 60, sier Hasseldal.

Strekningen mellom Kirkeheitunnelen og avkjørselen til Ulvegjelet beskrives av politiet som Agders verste råkjørerstrekning. I løpet av tre måneder for et halvt år siden mistet 41 bilførere lappen på strekningen. UP har ikke registrert noen konkrete tall for strekningen siden da, men stasjonssjef ved Mandal politistasjon, Bjart Gabrielsen, har ikke merket noen bedring.

— Det er veldig tydelig at det ikke har blitt bedring. Det er synd at så mange fortsatt velger å ignorere fartsgrensen. Nå får vi dessverre dokumentert ytterligere at førere ikke har forbedret seg, sier han, og understreker at å holde over 90 kilometer i timen inn mot krysset er livsfarlig.

— Vi er ikke interessert i å ta flest mulig førerkort. Strekningen blir kontrollert for å få ned hastigheten inn mot krysset, sier Gabrielsen.

- Nærmere hundre

Grensen for å miste lappen i 60-sonen går på 86 kilometer i timen. Men UP-sjef Hasseldal påpeker at samtlige av de 15 førerne som mistet lappen i går har hatt nærmere hundre på speedometeret.

— Det er jo kjent at vi har en sikkerhetsmargin ved lasermåling på tre kilometer i timen. Det betyr at førerne må ha kjørt minst 89 for å komme over grensen. I tillegg viser gjerne speedometeret noe fortere, sier han.

— Folk respekterer ikke fartsgrensene, og skjønner ikke konsekvensene. De skaper farlige situasjoner og ulykker, fremholder Hasseldal.

Lokalbefolkningen i Mandal har tidligere reagert på det de mener er for lav fartsgrense på stedet, og at det er vanskelig å holde 60 kilometer i timen ned bakken fra Kirkeheitunnelen. Det er ikke stasjonssjef Gabrielsen enig i.

— Det er ikke riktig å gjøre noe med fartsgrensen. Den bør ikke være høyere enn 60 i det krysset, sier han.

Ifølge UP-sjefen var de som ble stoppet torsdag kveld både ungdommer og godt voksne folk.